onsdag 23 februari 2011

SOS Alarm

En artikel i G-P om kommunikationsproblem mellan SOS Alarm och Polisen fångade mitt intresse idag. En annan har ringt till 112 vid flera tillfällen. Jodå, jag är en sådan där med civilkurage. Då måste man göra detta emellanåt. Frågan är om man ska ha rätt att vara anonym inför Polisen om man ringt 112 för att anmäla exempelvis en misshandel. Många tycker att man måste kunna vara anonym, för annars kanske man väljer att inte ringa larmnumret trots att det behövs. Ja, jo, jag håller med till viss del. Å andra sidan måste faktiskt Polisen få tillgång till uppgifter för att de ska kunna göra en god utredning. Polisen skälls det gärna på i vått och torrt för att de inte gör tillräckligt. Men om de inte kan det då? Jag efterfrågar ett större engagemang i samhället istället. Våga stå upp emot buset och hjälpa sina medmänniskor. Vill vi ha en säker stad eller en där vi bara vågar anmäla om vi får vara anonyma?

Ett anonymitetsskydd hos Polisen ska räcka tycker jag. Utåt kan man få vara anonym, men inte inför Polisen. Förresten har jag känt vid varje tillfälle jag ringt, att det inte funnits ett alternativ till att säga sitt fullständiga namn och ge sitt telefonnummer. Den som svarar har en så myndig röst att det lilla barnet i mig kliver fram och lydigt rabblar upp all information de vill ha. :)

Inga kommentarer: