fredag 4 februari 2011

Den kontroversiella kosten

Jag bodde i USA när jag fick diagnosen celiaki. Som vilken hysterisk människa som helst, så gjorde jag omfattande efterforskning på nätet, biblioteket och pumpade olika läkare på information om sjukdomen. Gluten, hur farligt kan det vara liksom? Svensk som man är, är man uppvuxen med hur viktigt det är för människan med fibrer, särskilt de som kommer från vete, korn och råg. Grovt ska det vara, raffinerat är skit. Fast när det kommer till celiaki spelar det faktiskt ingen roll om mjölet är vitt eller mörkt, fiberrikt eller ej, det är glutenet som är boven.

Men här kommer det kontroversiella: I USA gör man olika utredningar om glutenets påverkan på människan. Det är trots allt spannmål vi pratar om, är våra tarmar lämpade att hantera detta? Man har sett ett samband mellan autism och gluten. Barn som har autism rekommenderas en strikt glutenfri kost, och man har sett häpnadsväckande resultat. Nu har en liten liten artikel skrivits i svensk tidning om sambandet mellan kosten och adhd. Vad sambandet är, det får vi inte veta. I USA är man inte rädd för att slänga ur sig olika teorier. Vissa förkastas, vissa hittar man belägg för. I Sverige får man inte uttala sig förrän man har mycket på fötterna, har forskat på det i många år, vetenskapligt bevisat tesen och fått den godkänd av kungen. Eller nej, det sista la jag visst till själv.

My point: Sverige är en spannmålsnation. Vi har byggt vårt land på grunden att spannmål är viktigt för människan. Tänk om det nu skulle bevisas att det är tvärtom? Vad händer med Sverige då?

En annan liten biverkning av att ha bott i USA, är att jag blivit cynisk och menar att pengar styr allt. Tyvärr har jag hittills inte blivit bevisad motsatsen.

4 kommentarer:

Newyorkmamman sa...

Jag tror kungen måste olla det först! Jag har precis tittat på Grotesko!!! Jag tror jag dör vad Per är rolig!!!! Jag är inte klok, jag veeeeet!!!!! Nu slutar jag. Iallafall tyckte jag din lilla kungenkommentar var himla kul och du har så rätt så rätt i det där med att det är pengar som styr. Det var bara på den tiden när sossarna styrde och man handlade Blåvit tandkräm på Konsum som pengar inte hade makten i Sverige. Usch, jag ryser vid blotta tanken...

Hanna Lans sa...

Oj, måste genast kolla in Grotesko..!

Anonym sa...

Svt Play tror jag...

Anonym sa...

Svt Play tror jag...