söndag 13 februari 2011

Nu förstår jag inte igen

Importera arbetskraft från Holland? Varför det? Jag är inte den som är den, men har vi inte en ganska stor arbetslöshet i det här landet? Ska vi göra den ännu större nu alltså? Artikeln i sig är ju inte särskilt uttömmande, så kanske det är något annat problem som ligger bakom. Men i alla fall. Att aktivt importera arbetskraft? Alla dessa Faktum-försäljare som man ser exempelvis, kanske de inte skulle ha något emot att jobba lite? Massa frågetecken i detta inlägg. Hoppas de rätas ut av en uppföljande artikel.

Uppdatering: Det kanske verkade lite långsökt att dra in Faktum-försäljarna i det här, men jag tänkte som såhär: Att holländarna måste kunna erbjudas bostad om de ska komma hit och arbeta, det är ju inte direkt pendlingsavstånd. Då borde väl de bostäderna med tillhörande jobb istället erbjudas de på närmre ort? Och jag håller med Sofie i kommentaren att vad gör AF därnere?

5 kommentarer:

Sofie sa...

Det verkar ju jättekonstigt! Väldigt kort artikel dessutom. Arbetsförmedlingen? När gjorde de senast något för de arbetslösa i det här landet?

Sofie sa...

Oj, nu lät jag jättesur. Förlåt, men lite konstigt är det ju.

Anonym sa...

Man kan ju förmoda att det är KVALIFICERAD arbetskraft de är ute efter, tex läkare och ingenjörer och inte lågutbildat folk som det finns gott om överallt..

Vally sa...

Jag googlade och läste och det lutar väl åt att det bara anses som positivt. De är klara att hoppa i selen
direkt, holländarna. Finns ingen försörjningsplikt mot dem.
Man kontrar med, och talar illa om, invandrarna från länder utanför EU. De kostar bara.
Jag förstår ändå inte. Nää så banne mej jag det gör. Jag finner inget logiskt i resonemanget.

Hanna Lans sa...

Eftersom det var kommuner som letade folk, och AF, så tror inte jag att det är ingenjörer och läkare man är ute efter. Kan det vara så illa som Vally säger, att det är försörjningsplikten man vill komma ifrån? Det verkar ju helkonstigt alltihop. Om det inte är läkare och ingenjörer förstås, då är det mer begripligt. Jag får leta mer info.