torsdag 24 februari 2011

Kvinnor i världen

Man tror ofta att omvärlden ser ut ungefär som på sin egen gata i stan. Någonstans i bakhuvudet förstår man att det nog inte är på det sättet. Men man borstar bort de där tankarna, för de skaver. Skav är inte skönt. Jag har i och för sig endast erfarenhet av att ha bott i en annan kultur än den svenska i Sverige, och det var den amerikanska i New York med omnejd. När jag berättar historier om livet o v e r  t h e r e, förstår de jag känner att jag talar sanning, men de kan ändå inte förstå. De som inte känner mig brukar fnysa och mena att på det där sättet kan det ju inte vara. Ofta har de inte ens varit i USA på besök, de baserar sin åsikt på filmer de har sett.

Den här nyheten om babyfabriker, det är så ofattbart att man inte kan annat än skaka på huvudet och ge lite mer pengar till välgörenhetsorganisationer.

Men, vänta här nu. Hur är det i USA? Ja just det ja, där gör surrogatmammor en behjärtansvärd insats för barnlösa par. Tror ni att dessa gör det av just empati? Jag skrattar stort. De gör det för pengarna. Har det blivit en industri? Svar: Ja. Det hemska med artikeln är att kvinnorna i babyfabriken inte ställt upp på detta frivilligt. Mammorna i USA gör det i alla fall av egen fri vilja. Men det känns som den enda skillnaden.

Barnen, alla dessa barn som är utsatta för oss vuxna. Av vår goda vilja och onda. Utsatta är de. Men det blir ett annat inlägg.

10 kommentarer:

Carita sa...

Mina böcker hittar du på
www.debutsky.fi

Var hittar jag din / dina?

Anonym sa...

Nu skriver jag anonymt. Thailand ar sjukt och jag kan inte forsta att svenskar aker dit sa obetanksamt som de gor. Sjuka saker pagar i Thailand, helt oppet. Helt ok verkar det vara for alla att ha sex med sma barn och med kvinnor mot deras vilja. Sjukt sjukt sjukt och landet borde bojkottas. Jag vet att det inte var det ditt inlag handlade om. Men nu fick jag det sagt. Visst gor kvinnorna det for pengar i USA, kom inte och sag annat. Det ar inte mycket folk gor av god vilja i det har landet. Jag kanner precis som du gor--alla dessa stackars oskyldiga barn som ska behova finnas och leva med oss vuxna. Alla dessa stackars barn som ska behova utsta vald och misar och bli utnyttjade pa alla de satt. Alla dessa stackars barn som prompt ska bli till, pa konstlad vag, via surrogat och provror. Varlden ar sa konstig och jag blir sa ledsen nar jag tanker pa hur alla barn far illa. Mitt under vara ogon. Vad kan vi gora for att radda varldens barn?

Anonym sa...

Jag menar altsa att kvinnor blir surrrogatmammor for pengar i USA, inte av god vilja. Jag vet dessutom att man kan tjana ruskigt med bra pengar pa att donera sina agg nar man ar ung till exempel. Man kan fa flera tusen dollar for det. Jag funderade sjalv pa att gora det nar jag var 25 och da tror jag att jag skulle fa runt 3000 dollar. Det var 16 ar sedan det, nastan. USA, everything's possible--not.

Hanna Lans sa...

Jag har aldrig varit i Thailand, men de rapporter man får därifrån verkar ju helt förryckta. Jag håller med om att turismen dit måste kontrolleras på något sätt. Det är som att attityden är what ever happens in Thailand stays in Thailand.

Carita: Jag hittade dit igår! Så Horny24 är slutsåld, vad synd. Kan man läsa dem fristående? Min finns på Adlibris, men jag tänkte lägga upp den här på bloggen också.

Sofie sa...

Jag mår illa.

Vally sa...

Ser fram emot upplägget av din bok.
Kanske den kan ge mig min läslust tillbaka.
Beträffande vad du skriver om Thailand, träffar du mitt i prick.
Där kan människor inte försvara sig. Med USA är det annorlunda.

Hanna Lans sa...

Vally: Du kan gå till biblioteket och fråga efter den. Om det biblioteket inte hör till ett av dem som beställt, så gör de det för dig. "Som någon annan bäddar". Men risken är stor att du åker till NYC och kräver att få hem dottern om du läser den...

Hanna Lans sa...

Innan någon blir sur så ska jag väl påpeka att jag även berättar positiva saker om USA... :)

Vally sa...

Låter spännande. Jag vill gärna äga boken. Dottern min brukar själv framhålla hur bra vi har det i jämförelse.
Kärleken är starkare.
Den övervinner allt.
Hoppas du har det bra min vän.

Hanna Lans sa...

Det var trevligt att höra Vally, att du gärna äger den. :) Adlibris nästa! (Eller så skickar jag en, men det blir ungefär samma pris tyvärr.)