tisdag 8 februari 2011

Jag förstår inte riktigt...

Jag förstår: Att det finns föräldralösa barn som behöver en adoptivfamilj.
Jag förstår: Att det finns oönskade barn som behöver en adoptivfamilj.

Jag tycker inte om det, men har förstått att det förhåller sig så i vissa delar av världen.

Jag förstår dock inte: Varför man tror att ett liv i den här familjen skulle vara ett gott alternativ? Total anti-frihet, kan det vara bra att växa upp så? Med tanke på dessa otaliga processer man måste genomgå för att godkännas som adoptivfamilj, undrar jag om denna familj hade kunnat ta sig genom nålsögat om de inte varit så kända? Tveksamt säger jag. Adoptivföräldrar måste kunna tillse barnets behov av trygghet och att de inte blir kränkta etc. Att vara snygg och ha pengar är inga kriterier som utmärker ett gott föräldraskap. Tyvärr.

*Jag känner naturligtvis inte denna familj, slutsatsen drar jag endast utifrån media.*

3 kommentarer:

Newyorkmamman sa...

Nu fick du ett helt inlagg hos mig men det blev storre an jag menade. Jag ville bara se om vi kunde fa igang lite trafik mellan vara sajter mest. Kolla staistiken efter idag och se om den paverkats. Man vet aldrig. Jag tycker dock att det ar bra att barnen adopteras det tycker jag. Kram pa dig min fina van.

Carita Liljendahl sa...

Att barn adopteras är ju bra - om de helt saknar familj, dvs att bo länge på ett barnhem är väl inte så kul för nån fastän det är bättre än att inte att ett hem alls.
Men med Brangelina tror jag dom dels gör det för att få uppmärksamhet... inte vet jag. Kanske dom skulle adoptera så där hejvilt också om dom INTE vore kändisar, men då skulle dom inte ha hur mycket pengar som helst... hmmm, svår fråga det här.

Hanna Lans sa...

Jag läste någonstans att de vill adoptera ett barn från varje världsdel för att uppmärksamma fattigdom etc. Men också för att deras barn ska inse att vi alla är en enda stor familj. Typ. Men inte helt osökt kommer jag att tänka på Mia och Woody. Deras barn verkar inte ha mått helt bra av strålkastarljuset. Även rika/kända människor måste ju klara av att ta hand om de barn de adopterar. Att tas om hand endast av barnflickor och ha en hel stab runt sig, verkar ju bara vara en lyxigare variant av barnhem. Men vad vet jag...