söndag 13 februari 2011

Genusinlägg

Så det verkar som om ojämlikheten från förra årets melodifestival går igen i detta års festival. Jag kommer inte ihåg exakta siffror, men har för mig att det låg runt 1 kvinnlig låtskrivare per 20 manliga år 2010. Siffror som verkar hålla i sig i år. Man har läst i artiklar om den manliga artistvärlden och hur den styrs av män med bedrövliga värderingar. Ingen gång blir det så påtagligt för oss som inte är i branschen, som när det är melodifestival. Låt efter låt presenteras med manliga upphovsmän. Att de är tre eller fyra per låt gör inte det hela bättre. Ju fler kockar osv. Dessutom verkar de allra flesta överens om att festivalen suger. Big time. Bara en liiiten fundering: Kanske dags att könskvotera festivalen, alternativt få en kvinna som ersätter Christer Björkman? Hälften av bidragen måste det vara kvinnliga upphovskvinnor till samt hälften av bidragen måste sjungas av kvinnor? Vad gäller artisterna är inte ojämlikheten så slående. Förutom att kvinnorna alltid alltid ska vara sexiga. Förmodligen inte deras egen idé. Men vad vet jag egentligen..? Kan vi få en festival som fokuserar på musiken?

Vilken låt jag tyckte var minst dålig? "My heart is refusing me".

3 kommentarer:

camillos sa...

Jag håller med. Dessutom har en del låtskrivare med flera bidrag, vad hände med att släppa fram lite nya fräscha låtskrivare?
Jag tycker också att Loreen var bäst bland alla de halvkassa bidrag som sjöngs i går! Vilken röst hon har! Wow!

Hanna Lans sa...

Just det ja, herregud, det måste j finnas hur många duktiga låtskrivare som helst här i landet. Varför låta flera personer ha med flera sånger..? Jätteknepigt.

Sofie sa...

Jag tyckte att allt var helkasst!