måndag 21 februari 2011

Jag förstår inte - del 726

Jag försöker att inte ha fördomar. Ibland går det riktigt bra och ibland går det lite sämre. Min grundinställning är att alla får leva sina liv så som de själva finner passande. Bara man inte är elak eller kliver över lik för att nå dit. Men jag kan ändå inte låta bli när jag läser sådant här. Vad är det för kvinnor som tycker att en man är så underbar att de vill leva såhär? Vad finns det för fördelar att leva med nästan hundra barn och 38 andra fruar? Jag har bott i en annan kultur och förstår att man inte alltid kan förstå. Man är en sådan stark produkt av sin uppväxt att det är svårt att försätta hjärnan och hjärtat i ett sådant tillstånd att man förstår andra kulturer. Det är väl därför vi har både kulturkrockar och rasism förstås. Men man kan acceptera utan att förstå. Och det brukar jag kunna göra. Men här någonstans har min acceptans upphört. En reducerad kvinna är en för många. Hela 39 stycken under ett och samma tak? Nej, jag förstår inte.

10 kommentarer:

Sofie sa...

Jag tycker att det är helknäppt!

camillos sa...

Nä, det där kan jag aldrig förstå! Jag har faktiskt jobbat tillsammans med en afrikansk prinsessa som var dotter till hövdingen i den lilla byn hon kom från. Om jag inte minns fel så hade hon 75 syskon för hennes pappa hade ett gäng fruar...

Hanna Lans sa...

Ja just det ja, jag tänkte faktiskt inte på syskonen, jag fokuserade helt på fruarna. Men, vad knepigt, att ha 75 syskon! Eller 94 för den delen...

Newyorkmamman sa...

Jag forstar det inte heller, men kanske ar alternativet att leva I fattigdom och missär(stavning?)? Da kan man kanske, kanske forsta att en 18-arig flicka valjer att gifta sig med en 60-aring och dela honom med 30 andra kvinnor. Om hon far tak over huvudet, ata sig matt, klader pa kroppen och en sang att sova I. Bara en tanke...

Hanna/Morran sa...

Visst har du en poäng där, NYC-mamman! Det är det där med olika kulturer. För även det där problemet är ju kulturellt. Men jag vill inte acceptera att någon ska behöva ha det så!

Hanna Lans sa...

Förresten: Misär.

Newyorkmamman sa...

Om vi inte ens kan forsta den amerikanska kulturen som vi ju bada ar sa familjara med, hur ska vi da nagonsin kunna forsta den totalt frammande indiska? Eller olika religioner? Eller musik? Klader? You name it! Det gar inte att forsta. Bara acceptera. Var kultur ar inte normal, deras ar inte konstig--kom ihag det;-). Onskar jag hade Internet sa jag kunde blogga lite...

Hanna Lans sa...

Sant! Förresten önskar jag också att du hade internet och fungerande dator så att du kunde blogga lite. :)

Vally sa...

Svartsjuka kanske är, får vi hoppas, ett okänt begrepp.

Hanna Lans sa...

Ja, svartsjuka i en sådan samling vore ganska bortkastat...