fredag 11 februari 2011

Den svåra andra boken

I Svensk Bokhandels tidning fanns det en bra artikel om den svåra andra boken. Man skriver en bok, sedan har man krav på sig att den andra boken ska bli mycket bättre. Ett citat ur artikeln som jag tyckte var så himla bra:

Den brittiske författaren Stephen Fry har formulerat saken så:
»Problemet med den andra romanen är att den nästan inte tar någon tid alls att skriva jämfört med den första. Om jag skriver min första roman på en månad vid 23 års ålder och min andra roman på två år – vilken av böckerna har jag då skrivit snabbt? Den andra naturligtvis. Den första tog 23 år, och innehåller all den erfarenhet, smärta, ilska, hopp, komik och förtvivlan som samlats under den livstiden. Den andra är en akt av professionellt skrivande. Det är därför den är så mycket svårare.«

Så det är därför jag har fastnat..?

2 kommentarer:

Sofie sa...

Du kommer nog igång igen. Jag håller tummarna för dig!

Hanna Lans sa...

Tack! I ärlighetens namn har jag gjort en massa andra nödvändiga saker istället. Så måste man också prioritera ibland.