måndag 7 februari 2011

En lista!

Jag har ju inte bloggat så himla länge, men har sett listor hos de flesta andra bloggare. God kvinna reder sig själv och letar reda på en passande lista. Denna hittade jag hos Språkmakargatan och den handlar om skrivandet. Tyckte det kunde passa mig:

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
Jag var tre år. Jodå, jag har kvar min pärm från engelska lekskolan to prove it. Vänta här nu. Det betyder att jag också var tre år när jag började lära mig engelska. Föräldrarna var före sin tid minsann.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om?
Äääälskade att få skriva uppsats! Mest blev det med mystiska inslag och spöken.

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?
Muntligt tror jag. Jag gestikulerar mycket. Brukar tydligen vara underhållande...

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Njae, inte särskilt mycket. Första dagboksanteckningen var från när jag var fem jag skrev att jag skulle "dröma om ett konstigt hus".

5. Har du en “skrivförebild”? Vem?
Håkan Nesser. Jag gillar hans sätt att hantera språket. Till synes väldigt enkelt, men det är det inte.

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Höger.

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller för hand?)
Jag skriver snabbt! T.o.m. så snabbt att en f.d. arbetsgivare sa att jag stressade dem och kanske kunde sakta ner..? Kontrolläser under tiden och efter. Skriver bäst under stress. Jag gör nästan allting bättre med en dead-line. Kortfattad! Föredrar definitivt datorn. Bröt min högra armled för ett år sedan och är fortfarande lite handikappad.

8. Vilken av dina texter som du har skrivit under årens lopp är du mest nöjd med?
Min bok!

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
Jag kan aldrig koppla bort omvärlden. Tyvärr.

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?
Idag. Hjälp, det var alldeles för tyst omkring mig.

11. Har du någon gång läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
Alla Philippa Gregorys böcker. Vilket flyt, vilken produktivitet!

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv) ?
Inte novell i alla fall. Alldeles för mittemellan för mig.

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
"Man förstår det där redan, skriv inte oss läsare på näsan. Stryk!"

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?)
Avslutat två, publicerat en, har två pågående och åtminstone tre till inne i huvudet.

15. Har du varit med i en skrivtävling?
En enda gång. När jag var tio. Alla fick priser. :)

16. Har du blivit publicerad?
Jag tog saken i egna händer. Räknas det? JA! Det räknas. Det bestämmer jag.

17. Bloggar du? Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Jag är så grön på detta, har inte så många olika teman ännu.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Spretig, osammanhängande och nästintill oläslig. Den blev om möjligt ännu värre efter att jag bröt armen.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
Precis närsomhelst och hela tiden!

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Att inte se alla papper framför mig som man kunde förr. Jag gillar att klippa och klistra som man gjorde förr. :)

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?
Café. Nej, inte för att vara pretentiös, för att det är så mycket liv och rörelse där.

22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”?
"Dock".

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka?
Jag har svårt för när man skriver "hennes" när det istället ska vara "sina" exempelvis. Annars är jag nog ganska så liberal.

24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten – eller föredrar du att skriva själv?
Usch, jag är/var nog lite bossy i sådana situationer. *Skäms*

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska!!

4 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Intressanta frågor och läste alla dina svar - ska kopiera över dem (frågorna - inte svaren) till min AB-blogg nåt tag :-)

Hanna Lans sa...

Det vore kul att få läsa! Vilket namn bloggar du under på AB?

Hanna/Morran sa...

Aha, nu hittade jag din AB-blogg! Tycker att just dessa är lite svåra att komma fram till.

Sofie sa...

Skojigt! Synd att jag inte har svar själv...