torsdag 14 juli 2011

Tvivel

För någon månad sedan tyckte jag (som svar på någon som ville ha ett etablerat förlags åsikt om sin roman) att det visste man väl själv om man skrivit något bra eller inte. Det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att man inte ska tvivla på sin egen förmåga att tycka till om böcker. Man tycker ju ofta väldigt starkt om alla böcker man läser, och har inga problem med att prata om detta med andra. Man vet också att ingen bok blir omtyckt av alla, och man vet också att smaken är som baken. Så, om man själv tycker att sin bok/sina böcker är bra, så behöver ju inte andra tycka det. Eller om man tycker att den är dålig, samma sak där, det kanske inte andra tycker.

Jag läste igenom mitt senaste manus och undrade vad jag egentligen har skrivit om. Vem vill läsa det här?  Men så läste jag på Kajsa Ingemarssons blogg om hur hon tycker det är att släppa en bok. Och där stod det som jag inte kunnat sätta ord på, trots att det är så enkelt. Att man måste svepa in sig i vetskapen om att man har gjort så gott man har kunnat.

Att man skriver utifrån sin egen förmåga, och använder man sig av hela den, då är det man har skrivit bra. Oavsett vad andra tycker. Så, nu ska jag svepa in mig i detta och fortsätta putsa. För än har jag inte gjort så gott jag har kunnat på mitt senaste manus.

9 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Jag håller med om att man faktiskt kan bedöma rätt bra om det man skriver håller eller inte. Vissa delar jag har skrivit känner jag håller. Punkt. Betyder inte att alla kommer tycka om det, men jag gör det.
Sedan kan jag ändå få lite svindel ibland och tvivla på allt jag skrivit men det handlar mer om min rädsla än om kvaliteten, känner jag.
Fan vad kaxigt det lät, ha ha. Men jag står för det.

Maria Engelwinge sa...

Jag tror att många som skriver drabbas av det där självtvivlet då och då. Men då bläddrar jag lite i en bok av I och då går det genast över;).
En av de sämsta böcker jag läst all time är Underbar och älskad av alla. Jag bryr mig inte om att jag låter stöddig nu, men ett par, tre såna böcker skulle jag kunna spotta ur mig per år...
Kram

Duktiga Tjejen sa...

Jag älskar min bok, men jag vet faktiskt inte om den är bra. Hon som just har korrläst den sa att hon älskade den, men hur ska man kunna bedöma om en bok är bra? Appropå "den glömda trädgården" som jag älskade och du ogillade...

Svårt.

Hanna Lans sa...

Alla kan inte gilla det man skriver, men om man gillar det själv, då har man kommit en lång bit tror jag.

Det finns ju så många bedömningsgrunder. Språket, historien, uppbyggnaden etc.

Nilla: Bra att du är kaxig, fram för fler sådana kvinnor!

Maria: I hear you...

Duktiga tjejen: Jag ser det som något väldigt bra att vi tyckte så olika om boken. Det betyder att alla ALLA böcker har en läsekrets som tycker om dem! (Och några som inte gör det, men dessa kan vi välja att bortse ifrån vad gäller våra egna böcker, så mår man så mycket bättre.) :)

Joanna Björkqvist sa...

Det är alltid jättekul med alla olika åsikter om böcker och när jag och mina tolv väninnor ses i bokcirkeln varje månad fullständigt öser vi ur oss åsikter och tankar som ofta går tvärtemot någon annans.

Just den nämnda Den glömda trädgården var en sådan.

Själv vill jag dock att alla ska gilla min egen bok, som jag skrivit och med största sannolikhet ger ut på eget förlag efter semestern.

Konstigt att mina annars så generösa tankar om hur roligt det är med olika åsikter blir som bortblåsta... ;)

Hanna Lans sa...

Joanna: Heja dig! Men man klarar det. Är man stark nog att ge ut sin egen bok (hoppsan, nu fick jag en klapp på axeln av mig själv...) så är man säkerligen stark nog att ta kritiken också. Konstruktiv kritik alltså. Sådana som bara vill vara elaka får man försöka bortse ifrån. Jag köper alltid egenutgivna böcker, så hojta till när du är färdig för jag vill ha!

Joanna Björkqvist sa...

Tack, snälla Hanna, för positiva ord! Du har faktiskt en poäng, för om man själv tror så mycket på sin egen bok att man ger ut den själv måste den ju ha några kvaliteter i alla fall!

Jag lovar att hojta när det är dags!

Och kan jag köpa din (som jag blev nyfiken på redan för ett par månader sedan via olika nätforum och sajter, men inte kom mig för att beställa just då...) direkt från dig...? Alltid lite extra kul! Och få den signerad...? Alltid väldigt extra kul! ;)

Anonym sa...

Författarinnan tycker det är väldigt extraextra kul att få signera böcker! ;)

Du kan maila/mejla mig på: info@berghemforlag.se så får du mer uppgifter där.

Den kostar 100 kr plus porto. Inom Sverige är det 45 kr.

Joanna Björkqvist sa...

Mejlar genast! Hurra! :)