fredag 29 juli 2011

Flyghaveriet

Alltså, jag tror att jag spyr. Läser i Aftonbladet att planet som störtade över Atlanten för två år sedan gjorde detta pga att piloterna försökte stegra planet. När jag var ung, kaxig och odödlig tog jag flyglektioner. Då fick man lära sig att om man drar spaken mot sig, så stålar planet till slut. Med följd att man tappar höjd oerhört snabbt. Det var a och o att lära sig att se varningssignaler och att lära sig att ta sig ur situationen med ett plan som stålar, dvs höjer nosen och sedan faller framåt. I panik är det lätt att då dra spaken i magen för att få upp nosen på planet. Istället måste man göra precis tvärtom, vilket känns helt onaturligt, men så är det. Tydligen har andre- och tredjepiloten missat detta. HUR?? Basfärdigheter i utbildningen ju. Shit, jag tror jag väljer buss, tåg, bil och båt framöver.

7 kommentarer:

NEWYORKMAMMAN sa...

Men TACK då, får väl jag skriva som måste ta mig hem via luften om en månad. Har liksom inget annat val än flyget. Flygrädd är jag också.

Duktiga Tjejen sa...

Det finns idioter bakom ratten på bussar och båtar likväl som på flyg... Inenhet tröst direkt, men likväl sanningen. Sen är det ju lite skillnad på att flyga typ cesna och jumbojets, men fortfarande sjukt. (min kille håller på med flygcert nu!).

Hanna Lans sa...

Oj, FÖRLÅT, jag tänkte inte på det alls ju, sorry igen NYC-mamman!

Duktiga Tjejen: Visst är det skillnad, men grunderna måste sitta i ryggmärgen!

Joanna Björkqvist sa...

Och jag måste hem från Grekland med flyg! Men jag är inte det minsta flygrädd, utan njuter av att slippa alla bildårar istället. ;)

Hanna Lans sa...

Gud vad skönt att inte vara flygrädd! Jag är även rädd för bildårar, det är jag, men då är det åtminstone jag som kör och kan vara uppmärksam och ev. parera. Men allra mest föredrar jag tåg.

jenny sa...

Usch så hemskt. Det var väl någon som blev gripen ett tag sedan och ville flyga flera hundra människor apfull.. man undrar hur de tänker?

Hanna Lans sa...

Alkolås på flygplan borde vara standard kan man tycka...