lördag 30 juli 2011

Kär lek?

Jag hittade en annan egenutgivare och nystartsförlagare genom Engelwinges blogg. Malin Johansson heter författarinnan och förlagschefen. Eftersom jag alltid är nyfiken på krutdurkar som orkar ge ut själv, så beställde jag ett exemplar av hennes debut Kär lek?.

Det första som slog mig var det oerhört fina omslaget. Både layout, färger och papperskvalitet var fanstastiskt fina. Note to self: Använd Scandinavian Books i Danmark för nästa roman. Namnet på Malins nystartade förlag är också en fullpoängare tycker jag: Contrast förlag. Med fin logga och allt.




Malin Johansson skriver lätt och lekfullt med en alldeles egen författarröst. Jag skulle vilja våga mig på att gissa att hon varit väldigt glad när hon har skrivit. Ni vet, ibland lyser det igenom att författaren är arg i grunden (som jag var) eller ledsen (som jag var) eller inte har någon känsla alls i grunden. Det sistnämnda gör att jag lägger ifrån mig boken ganska så kvickt. Typexempel från Malins bok: Jag hör hur alla försvarsmekanismer jag så smått lyckats bygga upp under hans frånvaro kopplar på sig ett par ben och springer sin väg. Mina beslut är lika bestående som livet hos en dagslända.

Dialogerna löper riktigt bra i denna roman och jag blir inte trött på dem som jag ofta blir när jag läser vad folk säger. Jag är egentligen inte jätteförtjust i dialoger, så detta är ett gott betyg från mig.

Tyvärr har jag blivit 40 år i år. Detta har bl.a. medfört att jag blivit en tråkig kvinna. Eller, kanske inte tråkig, men jag har definitivt blivit v u x e n i år. Kär lek? Handlar om livet som drygt 20 i studentkorridor. Även om jag ju känner igen det livet och upplevt i princip allt i boken, så har jag lämnat det bakom mig. För 20 år sedan hade boken legat klockrent i mina händer. Jag hade sovit med den under kudden och läst om den flera gånger. Jag är ingen marknadsförare, men jag anar att lite nischad reklam till rätt åldersgrupp, kommer att göra att försäljningen skjuter fart riktigt fort.

På det hela taget en jättefin bok, stark debut och Malin Johansson kommer vi definitivt få höra och läsa mer av framöver!

11 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Jag har inte läst klart den, men det är ungefär så jag känner också. Jag är för gammal och har dessutom inte levt den här sortens studentliv. Därför slår den inte riktigt an några starka känslor hos mig. Men precis som du tror jag att rätt målgrupp slukar boken och älskar den:).

Joanna Björkqvist sa...

Skönt att det finns böcker för de allra flesta olika smaker!

Och bra tips där med Danmark, eftersom jag kanske ger ut min bok själv i höst... :)

Hanna Lans sa...

Maria: Jag tänkte att detta nog var en bok vi skulle tycka ungefär lika om!

Joanna: Jag kan verkligen rekommendera det danska tryckeriet framför det jag valde. Om nu priserna är någorlunda ok, det har jag inte kollat upp.

Duktiga Tjejen sa...

Intressant! Har läst hennes blogg då och då och visste inte att hon hade gett ut, bara att hon skrev. Det känns lite skönt att veta att man faktiskt kan ge ut själv om förlagen tackar nej.

www.malinrocaahlgren.com sa...

Visst är den fin. Din med!

Hanna Lans sa...

Tack!

Anonym sa...

Tack Hanna för dina fina ord :) Ingen bok passar ju alla och även om det finns de över 40 som gillar den så är det ju inte den målgruppen som "Kär lek?" har. Kul att du ville läsa den i alla fall! :)
Kram

Hanna Lans sa...

Tack för att du skrev den!

Anonym sa...

Spännande, har beställt ett ex jag också :)

Hanna, tack för den signerade boken som du skickade. Den blev mycket omtyckt i presentpåsen som jag gav bort :)

Michaela

Anonym sa...

Spännande, har beställt ett ex jag också :)

Hanna, tack för den signerade boken som du skickade. Den blev mycket omtyckt i presentpåsen som jag gav bort :)

Michaela

Hanna Lans sa...

Det var kul att höra!