onsdag 20 juli 2011

Bibeln

Det är många som går och funderar över att starta eget förlag. Många som tröttnat på att vänta på de etablerade förlagens respons. Många som tröttnat på godtyckligheten i urvalet, och många som bara vill se sin egen bok i tryck. Jag tycker det är en underbar företagsamhet i detta! Ett jävlar anamma som sträcker sig över många åldersgrupper. Dessutom könsneutral längtan, då det verkar vara lika vanligt bland kvinnor som hos män.

När jag själv skulle starta så letade jag information på många håll. Frågade personer jag kände som möjligtvis skulle kunna veta. Någonstans sprang jag på det som visade sig vara en bibel för oss egenutgivare. Olle Vejdes "Ge ut på eget förlag". Här finns alltifrån hur man beställer ISBN till hur man sköter sin bokföring till hur man trycker med egen bokpress. Jag rekommenderar alla som funderar över det här med att ge ut själv, att beställa hans bok!

8 kommentarer:

Desirée sa...

Ja, det har jag också tipsat om. Kanon! En annan mer gedigen bok är Förlagsboken av Gunilla Widegren Hammarskiöld o Lars E. Pettersson. Jag har den men har inte orkat plöja igenom allt än.

Anonym sa...

TACK för tipset!

Duktiga Tjejen sa...

Mycket bra tips, tackar! Räknar inte med att få min bok utgiven md tanke på konkurrensen, och då kan det vara riktigt bra att veta hur man ger ut själv.

Ps. Du tar inte emot böcker till ditt förlag? Du kanske skulle ha ett förlag med böcker från Blogg-vänner som faktiskt har bra böcker men tyvärr inte blir utgivna hos de stora förlagen.

Joanna Björkqvist sa...

Jag har köpt en annan bok i ämnet; Lyckas med bokutgivning av Lars Rambe, Solve Dahlgren och Ann Ljungberg.

jag har inte läst hela, men den är också full av tips...

Joanna Björkqvist sa...

Jag har köpt en annan bok i ämnet; Lyckas med bokutgivning av Lars Rambe, Solve Dahlgren och Ann Ljungberg.

jag har inte läst hela, men den är också full av tips...

Hanna Lans sa...

Tack för era tips!

Duktiga tjejen: Min tanke är att kunna göra det så småningom, men just nu finns det ingen budget för det. (Man kan i och för sig tänka sig en variant där både förlaget och författaren står för risken, men det känns lite tråkigt. Men då slipper författaren allt kringarbetet. Har förstått att vissa förlag arbetar såhär, men som sagt, det känns lite tråkigt.)

Anneli Stålberg sa...

Tack för tipset! Om man tar det beslutet behöver man nog all hjälp man kan få :)

Anonym sa...

Fattar inte hur jag lyckats missa den här boken helt! Ska läsas asap! :)