måndag 18 juli 2011

Jag blir så ledsen

Jag känner så starkt för alla dessa föräldrar och barn som inte klarar av att leva tillsammans. Jag har ju varit där själv. Men jag blir förtvivlad över att läsa om föräldrar som inte följer lagarna och de efterspel detta får. En dotter som endast har levt med sin mamma. En mamma som gömt sig med sitt barn, utan att det finns bevis för att hon har rätt i sina påståenden. Då förlorar hon vårdnaden och inget rättssystem kommer hjälpa henne när hon blir återfunnen. Barnet? Som inte känner sin pappa, bor nu med honom medan mamman sitter häktad. Det behöver inte bli såhär. Man måste tänka på konsekvenserna. Det är svårt, det vet jag alltför väl, men att inte göra det är värre. Man måste tänka på juridiken. Trots att det enda man vill är att reagera känslomässigt. Usch, vad jag känner för alla inblandade i denna soppa ...

7 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Ja ursh, hemska konsekvenser när hjärtat tar över ibland!

Joanna Björkqvist sa...

Hu, vad jobbigt! Extra jobbigt för dig att läsa om det, förstås...

Idag kom din bok hem till mig! Hurra och tack! Kika gärna vad jag har skrivit på bloggen! Bokcirkel-bloggen blir klar om en liten stund... Inte lätt att ha två bloggar att ta hand om! ;)

(www.bokcirkel.se heter den andra...)

Maria Engelwinge sa...

Tragiskt. Har pappan förgripit sig på flickan lär hennes liv bli ett helvete nu. Och har han det inte lär hon iaf få men av att ryckas bort från sin mamma och sin invanda miljö. Hur man än ser på det är det barnet som får lida pga föräldrarnas egoism.

Hanna Lans sa...

Det är just sådana här händelser jag hoppas att min bok ska kunna minimera. Jag hoppas att min berättelse kan få potentiella motparter att lugna sig något och inse att det finns en annan väg. Eller: att den enda vägen som finns är den juridiska. Och is i magen. Ett enda stort isberg i magen ...

Joanna Björkqvist sa...

Hu, för all denna is som behövs...

Nu finns du och din bok även på bokcirkel.se!

vally sa...

Is i magen är för mig synonymt med starka nerver vilket inte är allom givet.

Hanna Lans sa...

Vally: Det har du ju faktiskt rätt i. Dessa människor behöver få hjälp med "is i magen". Innan de gör något förhastat. Svårt.