tisdag 27 september 2011

Porto Francos väktare

Eftersom jag anser mig vara helkass på att skriva recensioner, länkar jag istället till en som jag känner tycker som jag. Eller så är jag bara lat?

Jag är inte särskilt förtjust i deckare, men jag älskar historiska romaner. Kanske är det därför jag tycker att detta är hennes bästa roman hittills. Den är nämligen långt mer ett historiskt dokument än en kriminalhistoria. Jag älskar däremot Marstrand och har haft Marstrandsön som ett av mina bästa tanka-energi-ställen. Ett varv runt ön och lite picknick på en höjd, och sedan en tur in i Carlstens fästning, så har all försvunnen energi kommit tillbaka.

På Bokmässan hade jag turen att råka gå förbi just som Ann Rosman skulle signera. Hon verkade så himla pigg och glad och var så uppmärksam på den hon hade framför sig. Till boken fick man ett tjärat snöre som bokmärke, och vad jag misstänker är en pålstek. Vilken enkel stämningsförhöjare! Tjäran och knopen gör att man direkt kommer i stämning. Underbart!

1 kommentar:

Sofie sa...

En bok som verkar passa mig!