torsdag 26 maj 2011

Umgängesrätt

Domstolarna har verkligen en hel del att göra. En domstolsväninna till mig berättade om ett fall där föräldrar bråkade om en mössa. Mein Gott, där ligger man i lä. Nu har tingsrätten i Blekinge dömt i en fråga som rör umgängesrätt med hund. Nej, husse har inte rätt till umgänge med hunden från tid till annan. Hunden stannar hos matte. Jag har för mig att jag läst tidigare att det är för att hon står som ägare till hunden. Jag kan också tänka mig att det beror på att hundar ses som objekt i svensk lagstiftning. Det är svårt att motivera att utdöma att en stol ska forslas fram och tillbaka mellan två personer. Köp en egen stol, liksom. Samma sak med hund. (Att jag tycker att djur ska ha en annan rättslig ställning hör inte hit.)

Nåväl, juristen i mig kunde inte avhålla sig från en kort kommentar.

5 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Det här låter helt sjukt i mina öron. Hur fan orkar man bråka om en MÖSSA??? Har inte folk vettigare saker att lägga energi på?

Maria Engelwinge sa...

Men å andra sidan kan man tycka att tingsrätten borde skickat hem båda föräldrarna med böter för att ha upptagit värdefull tid hos domstolen som kunde lagts på RIKTIGA problem.

Hanna Lans sa...

Jadu, det finns många märkliga saker som pågår i svensk domstol. Inte lika knäppa som i USA, men nära nog. Inte klokt att samhället bekostar det mesta via skattepengar. (Eftersom många får rättshjälp, annars är det tappande part som betalar.)

Anonym sa...

Maria! Säg mig - Vad ägnar du själv din energi på? Att folk ägnar sig åt saker som, för dig, verkar totalt korkade, är en del av mångfalden. Och mångfald är bra, har vi ju lärt oss. Det vore otroligt trist om alla människor tyckte likadant om allting.

Hanna Lans sa...

Anonym: Visst skulle det vara trist om alla tyckte samma om saker och ting! Men mångfald och att bråka om en mössa går väl knappt att säga i samma andetag? En mössa går att köpa ny för ganska få kronor, rättegångskostnaderna däremot är enorma och något samhället ofta får stå för. Då tycker i alla fall jag att man får reagera med att anse det onödigt att bråka om detta.