fredag 27 maj 2011

Oj, vad jag längtar efter att flyga

Nej, nu ljög jag. Ibland önskar jag att det vore förbjudet med alltför detaljerade artiklar om olyckor. Lite som policyn att inte visa bilder av mördade i svenska dagstidningar. Vill jag veta att det inte går att räta ut ett plan som har en 35 gradig lutning? Svar: Nej. Vill jag veta att det tog fyra minuter innan kraschen? Svar: Nej. Jag hade hellre velat tro att det var en explosion mitt uppe i luften orsakad av för snabb hastighet in i kalluft eller vad det nu var för diffust de trodde först. Att de däremot försöker snaska till det med att skriva att den mest erfarne piloten låg och sov och den yngste satt vid spakarna, det är bara rent effektsökeri. Jag litar faktiskt på att alla piloter som sitter i de där stora planen vet vad de gör. Oavsett ålder. Däremot litar jag inte alls på flygplanen i sig, eller på vädret. Och inte heller fullt ut på flygledarna. Helst skulle jag både sitta vid spakarna, ha byggt planet själv och suttit i flygledartornet själv. DÅ skulle jag kunna slappna av och flyga lugnt. Om vädret tillät.

4 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Jag håller med dig. Ibland tror jag att det är bättre att inte veta. Jag tycker alltid att jag läser om flygolyckor precis när jag ska flyga. Jag har flugit ganska många gånger men känslan av att det är omöjligt att flyga något så tungt slår mig varje gång. Jag tycker nästan alltid att man lutar för mycket.

Desirée sa...

Kan inget annat än hålla med ...

Linda K sa...

urr...

Hanna Lans sa...

Valium...