onsdag 4 maj 2011

Sidantal

Jag vet att en roman inte ska handla om hur lång den är, den ska ju handla om hur bra den är. Men jag kan inte låta bli. Jag har mitt mål med 10.000 tecken per dag. Idag kommer jag inte komma upp i det kan jag lova. Men vad segt det är när sidantalet ändå inte går upp, trots mina tecken som ökar i antal, sakta med säkert. Då är det svårt att inte snegla på dokumentet och sucka. Man vill ha fler sidor när man skriver fler tecken, så är det bara. Kvantitet är en form av kvalitet, var det någon som sa. Nu har jag dock kollat radantal och ordantal i olika böcker, och inser till min glädje att jag sitter och skriver med väldigt många rader per sida i mitt dokument. Om jag gör om dokumentet till det radantal och ord per rad, som är normalt i utgivna romaner, ja, då hamnar jag helt plötsligt på 50 sidor extra. Hahahaha!!! Underbart, det gav mig en kick att fortsätta. Trots att det är innehållet som är det viktiga, så nog är det tusan så härligt för författaren att se att det växer!

Uppdatering: Emellanåt förvånar jag mig själv med att uppnå mål jag från början dömt ut. Som idag. Jag klarade mina tiotusen tecken, trots den sega starten!