lördag 21 maj 2011

Jag ser i stjärnorna

Maria Engelwinge (som skrivit den härliga sommarboken "En shot till tack") experimenterar med vad dagen har att ge. Inte genom att dra ett tarotkort eller spå i kaffesump, nej, hon tänker sig att det borde gå lika bra att få vägledning genom att slå upp en mening i en bok på måfå och se den som dagens vägledning. Även My Myself & I hänger på. (Som har skrivit boken "Refuserad" en bok jag ska köpa och läsa med behållning.) Så nu bara jag måste göra ett försöka jag med.

Första bok inom räckhåll är den jag skrev om i inlägget nedan, "Den glömda trädgården". Meningen som jag hamnade på var en kort: "Nell hejdade sig". Hmm... Det där är något jag får höra ganska ofta. Att jag ska fundera ett varv till innan jag rusa å sta. Rusar åsta? Är det något extra jag bör lugna ner mig inför idag? Tja, det rycker i kroppen för att ta bilen in till stan och köpa en parfym som tas ur sortimentet. Men det är Göteborgsvarvet idag, så det är inte lämpligt att göra det just idag. Jag har redan hejdat mig vad gäller det.

Jag ser det som en uppmaning till att lägga mig i solen med en bok. Hela dagen.

Inga kommentarer: