tisdag 31 maj 2011

Osmakligt

Sådär, nu har jag läst hela intervjun med Kungen. Intervju förresten. Förhör är väl en bättre term. Ett förhör utan innehåll. Ett oförskämt förhör. Sanningskommission? För att få fram om Kungen sett lättklädda damer på barer eller sett till att kaffeflickor kommit som dessert till vissa privata fester? Som monark är det ju oerhört svårt att veta om alla i ett sällskap har rent mjöl i påsen. Han hamnar på olika ställen runt om i världen. Varför skulle detta hota Sveriges säkerhet för att han också är ordförande i Utrikesnämnden? Om Kungens äktenskap inte är av den vitare sorten, har vi verkligen med det att göra? Nej, jag säger som jag sagt förut, det är något annat som pyr under ytan. Något som journalisterna vill ha fram och som de nu obönhörligt ser att de har inom räckhåll. Svensk press har alltid varit hårt hållna av kungafamiljen. Men nu, nu är det något. I en kommentar i mitt tidigare inlägg i frågan sa en läsare att det kanske snart kommer en rubrik om att "Jag födde Kungens kärleksbarn". Ja, jag är benägen att hålla med. Det som pågår nu är inte det de egentligen vill skriva om. Den där intervjun var under all kritik tycker jag. Ett lågvattenmärke. Man kan hålla en intervju respektfull och ändå få fram de frågor man vill.

4 kommentarer:

NEWYORKMAMMAN sa...

Å vad jag håller med! Intervjun är minst sagt pinsam. Kungen är 65 år! Han har nog varit med om ett och annat. Att han ställer upp på intervjuer förvånar mig.
Är det olagligt och kriminellt att gå på stripklubb i Sverige? Precis som du skriver så är väl hela historien en privatsak mellan Sylvia och kungen, i deras äktenskap. Inte Sveriges rikes säkerhet. Herregud vad lågt!

Hanna Lans sa...

SÅ lågt! Det är inte kriminellt att gå på strippklubb, men man menar att det är många kriminella som går dit och som framförallt driver dessa klubbar. Men herregud, karln är 65, kung och detta ligger snarare i Silvias intresse, inte vårt. Jag är säker på att det ligger något annat bakom.

Marina sa...

Oavsett vad han har gjort - o m han nu har gjort något som är så osannoligt så det troligen inte har hänt, och om det hände, så var han säkert inte ens i närheten... Hur som helst, vad som nu än har hänt, så är det rätt starkt att lyckas hålla det hemligt så länge! Kan det vara det som grämer pressen - misslyckandet att inte ha upptäckt det tidigare??

Hanna Lans sa...

Marina: Ja, så kan det naturligtvis vara! Undrar om det är så att allt i kungahuset havererade när Tarras-Wahlberg slutade. Hon hade koll hon!