måndag 2 maj 2011

Shit pommes frites!

Det kan absolut inte vara sant! Är han verkligen verkligen död? På något sätt hade jag tänkt mig att Usama skulle bli en vandringssägen. En sådan som aldrig dog. En sådan som kommer att leva eller vara på tapeten i några hundra år.

Jag är dock emot allt vad dödande heter. Jag gillar inte mentaliteten som florerar i alla media i alla länder, att bara det är en ond snubbe, så kan man ta livet av honom, hans familj och satan och hans faster. Men det där med vem som bestämmer vilka som är the bad guys? Det skulle inte jag vilja lägga på mitt samvete. Jovisst, jag förstår att det finns människor som världen skulle bli bättre utan. Och som jag inte kommer sörja om de försvinner. Men det är ju mitt svenska sk västerländska sinne som tänker så. Jag slår vad om att några miljoner människor tycker att det är hemskt tragiskt att UBL nu är död.

Men framförallt så gillar jag inte att avrättningar tydligen är helt comme il faut bara det är någon som världen anser vara för ond för att leva. Men vi har inte dödsstraff i Sverige. Man får inte vara med i EU om man har dödsstraff (Turkiet-snackisen) men ändå jublar världen och Europa med den, att UBL nu är död. Det är något som gnager i mig när jag läser om detta jubel. Jag ska fundera vidare över detta gnag. Återkommer när deklarationen är inlämnad. Jag har mina egna triviala problem just nu. Pengar.

5 kommentarer:

Maria E. sa...

Jag har gjort lite reklam för din roman på www.1av3.se
Det är en skrivsajt där man bl a kan tipsa varandra om bra böcker. La upp min recension av Som någon annan bäddar där. Här kan du kolla
http://1av3.se/group/boktipsochrecensioner/forum/topics/som-naagon-annan-baeddar
Kram!

nillas liv på pinnen sa...

Allt som förenklar synen på människan(likt hurrarop när någon är död), och delar in oss i goda och onda, blir ju argument för dödsstraff.
Och den dag vi inför dödsstraff har vi gett upp tron på människan.

nillas liv på pinnen sa...

Nu läste jag dessutom Reinfeldts kommentar: Världen kan andas ut.

Vilket jävla trams! Som om världens problem var centrerade till Bin Laden. Tror man det har man inte förstått någonting.

Hanna Lans sa...

Tack Maria!

Jadu Nilla, "en storartad prestation" sa tydligen Bush. Visserligen är det en hel del stater i USA som fortfarande har dödsstraff, men hur kan det vara en storartad prestation att ha ihjäl någon efter tio års spaning och hur många hundratusentals döda..?? Bilder på död Usama och folk som festar runt om i världen. Nej, jag mår en gnutta illa.

camillos sa...

Jag är också emot dödsstraff...men det vette sjutton när det gäller tyranner och terrorister som bin Ladin.