torsdag 26 maj 2011

This is how it's done

Sådärja, nu är han gripen. Ännu en i raden av alla dessa män som går runt med tusentals människors liv på sitt samvete. Det där samvetet de förvisso inte har. Men som vi andra tycker att de borde ha. Men en stor skillnad mellan det här gripandet och icke-gripandet av Bin Ladin, är att Mladic kommer att ställas inför rätta. En långt mycket lämpligare åtgärd än att skjuta ihjäl personen i fråga. Ja, så tycker i alla fall jag. Visst, man kan argumentera för dödsstraff vad gäller män (ständigt dessa män...) som dödat så många, men jag tror att de själva föredrar att bli skjutna och inte bli ställda inför rätta, så att bli skjuten blir the easy way out. Medan vi andra som har ett samvete tror att döden är värsta utvägen för dem. Men nu spekulerar jag bara ... Eller också är det så att jag vill gripa alla tillfällen jag kan för att vädra mitt missnöje med hur USA sköter saker och ting.

5 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Rättegången är ju en mycket viktig process för alla offer. De behöver få gå till botten med vad som hänt, få upprättelse. Det kan inte ske på samma sätt om förövaren tas av daga.
Sen är dödsstraff förkastligt av många andra orsaker också förstås.

Hanna Lans sa...

Ja, det är också en viktig aspekt!

Anneli Stålberg sa...

Varifrån kommer alla dessa män som älskar makten så mycket. Och som verkar gå igång på att bestämma över liv och död. Det är skrämmande hur många de är.

Hanna Lans sa...

Jag kan inte låta bli att tänka på deras uppväxt. Hur har mammorna varit? Har det funnits några mammor, eller har de vuxit upp utan vuxen förebild? Fast jag tror att vi inte kan förstå vidden av att växa upp i länder med krig, där det varit krig så länge någon kan minnas. Fast vad gäller forna Jugoslavien, så är jag fortfarande förundrad över hur det kriget kunde hända. Där handlar det ju inte om ett land/regioner i krig i generationer som det gör i mellanöstern.

Ninas skrivarlya sa...

Frågan är hur mycket rättegång det blir egentligen. de kommer bara skylla på dåligt minne, sviktande hälsa, eller skylla på andra. Men för de drabbade tror jag det är viktigt att se att han är gripen och faktiskt ställs inför rätta. det kan jag tycka att man borde ha gjort med bin Ladin också. För offrens anhörigas skull... Det är för enkelt att skjuta någon till döds.

Har förresten skrivit ett inlägg alldeles nyss om ex-Jugoslavien och hur kriget där påverkade oss i Sverige.