tisdag 19 april 2011

Inte en dag för tidigt

Liseberg inför rökrutor. Jättebra tycker jag. Man kommer inte jaga folk med blåslampor sägs det i artikeln, men man får som besökare gärna påpeka för folk som röker att det finns rökrutor. Här blir jag tveksam. Det ska vara ett nöje att gå till en nöjespark. Att gå ut med denna vädjan, som jag ändå kan tycka att det är, då riskerar man istället att gästerna på Liseberg går omkring med en lätt irritation över de som inte röker i rökrutorna. Jag tror att ett trevligare sätt hade varit att införa ett totalförbud mot rökning. Det låter inte särskilt trevligt, men jag tror att det skulle ge upphov till mindre irritation. Människan vill ofta ha fasta ramar för vad som är tillåtet och inte. Då förhåller vi oss till det och de flesta förhåller sig bra. Men, jag ska gå runt och sniffa och reflektera över folks vanor och ovanor, och återkomma när jag vet mer. Man bor ju tillräckligt nära Liseberg för att faktiskt kunna utföra djupgående studier av rökförbudet, och jag vet åtminstone en sjuårig pojke som gärna följer med på studiebesöken.

6 kommentarer:

Pockethexan sa...

Vad kul med rökrutor, det blir en nostalgitripp för alla som var med under 70 o 80-talen när de var dett måste på alla skolgårdar o fast jag inte röker varken då el. nu så var man med dem som gjorde det...
Undra om det kommer att ha samma effekt nu som då? Dina studiebesök känns som ett måste, lova att du återkommer med resultatet här på bloggen <;p

Hoppas att du blev nöjd med "Ditt" inlägg hos mig ursäkta att det tog lite tid men det kom lite saker i mellan som jag också tänkte skriva om! Du kanske har sett att jag "lånade" alla tre bilderna på dig själv för jag tyckte de passade så bra in i texten o så får du ännu mer reklam. Men om de skriver så väl om din bok hur kunde förlagen missa dig o kommer du skicka in din nya bok till förlagen eller ska du gå på direkt med att ge ut boken själv?

Kramis o frågor ifrån den nyfikna Pockethexan!

Hanna Lans sa...

Pockethexan: Jag ger gärna ut mina följande romaner på ett etablerat förlag, men om de inte nappar så gör jag det själv. Tyvärr tycker jag att många stirrar sig blinda på om boken är antagen av ett etablerat förlag eller inte. Hur många böcker har man inte läst som man tänkt att "hur i hela friden tänkte förlaget nu??" Sållningsprocessen går nog ganska fort ofta och sker ganska godtyckligt. Jag har skrivit om detta själv, vad jag tror var avgörande för mig. Jag var dessutom lite otålig och ville inte skicka till hur många som helt, eftersom detta skulle ta tid. Jag ville ha ut boken helt enkelt. :)

NEWYORKMAMMAN sa...

Vad fegt! Inte jaga med blaslampor. Jag tror jag doooor, med prickar over o. Sa diplomaaatisk man kan vara da. Rokare hor val inte hemma pa Liseberg? Ett nojesfalt for barn for 17 gubbar? Tur att vi har dig Hanna, du kan ju ta med dig kolgrillen och jaga rokarna dem den! Allvarligt, jag alskar att saga at folk nar de roker dar de inte far. Typ pa lekplatsen. Nu far man inte roka i Central Park langre. Inte utomhus pa offentliga platser overhuvudtaget i New York. Mumsigt! (Sager en foredetta rokare).

Nicholas sa...

Ciao Hanna!
Hoppas 23-årsdagen var toppen!
Måste bifoga min frus ledare om rökningen på Liseberg:

http://gt.expressen.se/ledare/landell/1.2412392/onodigt-forbud-pa-kara-liseberg

Tycker rökning ska vara förbjudet som idag men utomhus, njaaaaa

Hanna Lans sa...

Nu har du fått det hela lite om bakfoten Nicholas. Det var 25 jag fyllde, inte 23. ;)

Jag har länkat till Livs ledare i texten!

Anonym sa...

Jag har inga egna barn, men väl syskonbarn...det märks väl att en del inte har några, Liseberg är väl en inrättning även eller kanske t.o.m framförallt för barn och ungdomar, och det är inte okej att förpesta luften dom ska andas med rökning, BASTA!

liljelundshäxan