söndag 29 januari 2012

USA-Europa

Sonen har ju en amerikansk pappa. Han kommer från Oakland i Kalifornien. Vanligtvis ett trevligt ställe med underbart klimat. På andra sidan Bay Bridge från San Fransisco. Man tar sig till Oakland på mindre än 15 minuter med the Bart, en tunnelbana/pendeltåg som går under vattnet. Med tanke på alla jordbävningar som pågår därborta, så tyckte jag alltid att det var lite läskigt att åka Bart. Å andra sidan gick det så snabbt, så det var ju ändå ett enkelt val att ta den istället för att fastna i trafiken på bron. Som dessutom är i två våningar. I den senaste stora jordbävningen trillade den övre våningen ner på den undre.

Nåväl. Jag gillade Oakland. Hela Kalifornien känns faktiskt bra mycket mer europeiskt än resten av USA. T.o.m. när det är demonstrationer känns de mer europeiska än när det är demonstrationer i NYC. How come? Det är ju ändå på andra sidan av jorden och en herrans massa sydamerikaner. Ändå så europeiskt i jämförelse med östkusten.

Sedär, en söndagsfundering från hon som har en bloggpaus ...

12 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

En rubrikpaus blev det i alla fall... ;)

Hanna Lans sa...

En ytterst kort och inte alls med mening ... :)

Anonym sa...

Ovanligt kort bloggpaus (knappt märkbar)men inte mig emot att du skippar den. :-)

camillos sa...

Va? Ramlade ner på den undre? FY då!

Linnéa i Colorado sa...

Nej, fuska på med pausen!

Duktiga Tjejen sa...

ÄLSKAR kalifornien. Bäst i USA.

Hanna Lans sa...

Sorry, jag måste pausa. Både för tidens skull och för att detoxa mig lite.

Helena (misspkm) sa...

Håller fullkomligt med dig. CA är lite mer europeiskt än resten. Miljötänk och hela köret, till och med att de är något mer liberala där!

Hanna Lans sa...

Precis! Snyggare är de också, precis som i Europa. ;)

Annika, Bokplantan sa...

Oakland, där har jag varit en gång av misstag. Minns du när poliserna som misshandlade Rodney King till döds frigavs 1992? Då var jag på väg från San Francisco till Sacramento. Kravallerna stängde av hela stan och det fanns ingenstans att ta vägen. Jag fastnade på något sätt på tunnebanestationen i Oakland. Hua, det var rätt läskigt.

Hanna Lans sa...

Fy, Annika, vad läskigt det måste ha varit! Sacramento, vad skulle du göra där? Inte världen metropol, fast det är CA's huvudstad.

Annika, Bokplantan sa...

Var i Sacramento jämt och samt. Hade en pojkvän där i tre år. Ingen jättespännande stad direkt.