söndag 8 januari 2012

Juridik och romantik

När jag läser att Spanien eventuellt kommer att riva upp lagen om rätten till äktenskap mellan två människor av samma kön, undrar jag som så många gånger förr när man ska förstå att äktenskap är en juridisk handling i första hand, och en romantisk handling i andra hand? Även de människor som inte för sitt liv kan förstå att kärlek mellan två människor av samma kön kan existera, borde kunna förstå att ett avtal är ett avtal och ett sådant ska man kunna ingå med vem som helst som är myndig. Oavsett kön.

Själva ingåendet av äktenskapet är strikt juridiskt. Varför skulle detta enda avtal vara vikt för människor av olika kön? Det är diskriminering.

Festen och ritualerna är mer romantiskt betingade. Festen brukar man bara bjuda in sina käraste till, så de som motsätter sig äktenskap mellan två personer av samma kön, behöver inte ens se detta. Detta som tydligen är så förfärligt: En fest som hyllar kärleken mellan två personer.

Vad är problemet?

10 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Är det sant? Har helt missat det! Hur kan man gå bakåt så?! Ens tänka tanken?

Hanna Lans sa...

Det är Partido Popular som föreslår det. Så inte hela regeringen står bakom. Men ändå, risken finns ju att de samlar röster och kommer in med dessa galna tankar.

malin r a sa...

PP ja vad ska jag säga. Har levt med dem där gubbarna o flera år :(

camillos sa...

Ja det där känns ju som bakåtsrävande. Vilket århundrade lever dem i?

Anonym sa...

Det kallas demokrati. De konservativa var öppna med detta förslag och de fick en majoritet i ett demokratiskt val. Man kan tycka vad man vill om det med spanjorerna har sagt sitt.

Hanna Lans sa...

Malin: Javisst ja, är det någon som vet så är det du! Verkar vara svårt i Spanien just nu.

Camillos: Jag antar att i tider av oro, så försöker man få ur sig sin frustration på vad som helst. Synd bara att man diskriminerar samtidigt.

BG: Demokrati? Diskriminering är direkt kontraproduktivt om det är demokrati man vill uppnå eller behålla.

Anonym sa...

Hanna, du missuppfattat hur det ligger till: Regeringen i Spanien består endast av Partido Popular.

Dessutom har Partido Popular de majoritet i Las Cortes (motsvarighet till svenska Riksdagen.

Lagarna ändras inte av regeringen, utan av Las Cortes med tillräckligt antal röster MEN iom Partido Popular har mer än hälften av rösterna i Las Cortes har de tillräckligt med röster så att de kan göra precis vad de vill, även om alla andre partier skulle vara emot det.

Själv bor jag i Spanien och har inte läst något om detta. DN brukar vara ute och cyklar ofta när det gäller nyheter om Spanien... just sayin'

Hanna Lans sa...

Anonym: Aha, ja alltid lär man sig något nytt. Tack för info:n!

Joanna Björkqvist sa...

Jag minns när jag blev uppringd av en nära väninna och efter tio minuters telefonsamtal sa hon "Förresten gifte vi oss i tisdags". Jag blev helt tyst. Hon förtydligade "Ja, alltså, det hade inget med kärlek att göra utan det var en helt och hållet juridisk handling". Jag höll på att börja gråta.

Jag är alldeles för romantiskt lagt för sådant.

Och självklart är jag därmed för all kärlek; samkönad som annan. Gift dig gärna med vem du vill, men lite kärlek on top of that är mysigt... :)

Hanna Lans sa...

Jag är krasst juridisk jag. :)