lördag 21 januari 2012

Inspirationsbild

För att komma i rätt stämning när man skriver är det många som lyssnar på musik. Ett kapitel kräver en sorts musik och ett annat kapitel behöver en annan. Själv behöver jag inspirationsbilder. Jag får en bild i huvudet och så håller den sig där under hela manusskrivningen. (Eller, så har det varit med de fyra jag skrivit, mer erfaren än så är jag ju inte.) Någonstans under processen har jag behövt klippa och klistra bilder så att det blir ungefär som bilden i huvudet. Det är i sådana lägen som jag förbannar mig själv att jag inte lärt mig Photoshop. Man blir lite begränsad med vanliga papper och dålig skrivare och slöa saxar. Men, bättre än inget i alla fall. Min inspirationsbild till Som någon annan bäddar är så grym att jag inte vågar visa upp den. Men såhär ser bilden till mitt senaste manus ut. Den som jag inte har någon titel på.



As yet untitled hette ett album en gång, var det av Prince? Anyways, än så länge kallar jag manuset för Höja sina röster. En svart Göteborgshistoria om en man och tre kvinnor. Tredje kvinnan fick inte plats på bilden, men jag tänker mig henne i bakgrunden, med otvättat hår och sjaviga kläder. Jag tänker också att inspirationsbilder kan tjäna som underlag till omslag?

15 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

SNYGGT!!!! Älskar färgerna! Och underbart hur du använt dig av Poseidon - cup cakes! Haha!

Kvinnan med paraplyet är ljuvlig och Modesty-typen cool! Se till att få klart den där texten nu, så vi kan läsa boken! :)

Sofie sa...

Nu blir jag väldigt nyfiken! Skriv klart snabbt!

Duktiga Tjejen sa...

Den bilden gillar jag mycket, helt klart bokomslag!!

Jag behövde musik när jag skrev mitt manus; lyssnde på samma skiva om och om igen... Eller två olika faktiskt. Tröttnade inte ens. Märkligt...

Anonym sa...

Jättefint med Poseidon så centralt i bilden utan att det fördenskull förtar de andra delarna i bilden. Visst är en inspirationsbild bra som uderlag till det verkliga omslaget!

Tante Jul sa...

Er det Modesty Blaise jeg ser der, hun til høyre? Ja, da bare MÅ det bli bra! :)

Maya sa...

...får inte mannen en alltför central plats? lite provocerande, och kanske är det "grejen" - i vilket fall som helst har du valt en figur/havets gud med förmodad p-komplex!

Hanna Lans sa...

Maya: Han har en central plats i boken så det var med vilje som han är störst.

Tante Jul: Visst är det Modesty! Fast hon har ett annat namn i boken.

Bra att ni tog emot bilden så positivt, då arbetar jag vidare på den!

Anna Stromberg sa...

Hanna - nummer fyra - vad har jag missat?? Nu far du fylla i mina "blanks".

Hanna Lans sa...

Anna: En är väldigt kort, (en barnhistoria), en är inte färdigskriven och så den jag förhoppningsvis redigerar klart nu i vår. =3,5.

Anneli Stålberg sa...

Jag tycker att det är en fantastisk, både inspirationsbild, och omslag till din kommande bok.

Hanna Lans sa...

Vad kul att det verkar gå hem hos er!

Maya sa...

... I've got the message - visst får man en massa associationer när man ser bilder... en källa att ständigt gräva ur! Toppen Hanna!
Sparar alltid på bilder för kommande skrivprojekt! kram

Hanna Lans sa...

Kram!

Andra intryck sa...

Spännande! Tycker mig ana en riktigt bra berättelse där under.

Hanna Lans sa...

Andra intryck: Jag hoppas det!