torsdag 26 januari 2012

Politiskt

Vi måste höja våra röster (Tjejer)
Text: Margareta Garpe & Suzanne Osten
Musik: Gunnar Edander
Varför har tjejer så tunna röster,
varför har tjejer så svårt att höras
å vad gör en tjej som vill prata,
när alla ropar:
VA SÄGER HON
VA VISKAR HON OM
VI HÖR INTE
SNACKA LITE HÖGRE


Ska en tjej sitta tyst, va, å bara hoppas att någon kille
ska säja det hon tänkt
eller ska hon resa sej upp,
andas djupt med magen
och skrika
OM NI BARA HÅLLER KLAFFEN
OCH LYSSNAR
så hör ni nog vad jag vill säga


Å å å tjejer
Å å å tjejer
vi måste höja våra röster för att höras
Å å å tjejer
Å å å tjejer
vi måste höja våra röster för att höras...

8 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Det måste vi verkligen göra! Högre röster och låta vad vi tycker höras.

Joanna Björkqvist sa...

Jorå. Ser man texten så absolut.

Men växte man upp i skuggan av 1970-talet så känns det ändå passé. Sorry...

Det ÄR en viktig kamp som fortsätter, men på andra sätt? Åt andra håll?

Hanna Lans sa...

Boken går igenom vissa delar av 70-talet och i förhållande till mannen i boken (Fredrik) så fungerar sången bra tycker jag. Dessutom så sjungs den på ett ställe. Men jag ska fundera några varv till.

Andra intryck sa...

Det här behöver jag bli påmind om, igen, igen och igen.

mamman sa...

Åhh den var bra, bra att få hela texten, kom bara ihåg refrängen. Den påminner mig om Joanna Rubin Drangers berättelser om att inte synas eller höras! Alltså fortfarande aktuell!

Hanna Lans sa...

Absolut fortfarande aktuell!

AI: Jag ska påminna dig så ofta jag kan! :)

Maria Engelwinge sa...

Åååhhh, det var nostalgi! Den låten hade jag glömt, tack för påminnelsen:). Pusselismask!!!

Hanna Lans sa...

Puss!