söndag 5 juni 2011

HBTQ

Idag hade jag en massa tid innan jag skulle hämta sonen, så jag tog en sväng på stan. Jag trodde det skulle vara heldött eftersom det var så fint väder. Men nehej då, polisavspärrningar och regnbågar så långt ögat kunde nå. Fantastiska kvinnor i fantastiska kreationer och bakklistrat kön, alternativt opererade, gled nerför Avenyn. Och jag tänker att det måste vara underbart att kunna vara sig själv helt ut utan att känna sig annorlunda. Även om det bara är för fyra dagar. Även om det är i form av en festival. År 2011 och vi har inte kommit längre vad gäller öppenheten för s.k. avvikande sexualitet att vi inte kan låta bli att titta och kommentera. Jodå, jag har hört när "annorlunda" människor blir utsatta för detta. Det måste vara så himla utmattande. Heder åt de som orkar och som arbetar för att alla ska accepteras precis som de är. Festivaler av detta slag är en början.

4 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Det är verkligen skrämmande att vi inte kommit längre än vi har 2011. Det gäller alla sk annorlunda. Skåne har ju fortfarande en skrämmande mängd människor som är rasister. Jag ryser vid tanken på de kommentarer vi får höra ibland. Vi hamnar ofta i hestsiga diskussioner angående både ras och sexualitet. Tråkigt!

Hanna Lans sa...

Nu läste jag på en annan blogg om att det inte är nog med en fyradagars festival. Nej, det är det ju inte, men det är en början. Det där glaset igen som jag tjatar om, är det halvfullt eller halvtomt. Jag föredrar att i de allra flesta fall se det som halvfullt. Det finns hopp!

NEWYORKMAMMAN sa...

Det ar val en jattebra borjan?! Mitt fina Sverige...

Hanna Lans sa...

Nationaldagen idag, ska ni till Svenska Kyrkan då tro?