måndag 3 januari 2011

Intrång i privatliv

Läser om en man i USA som riskerar fängelsestraff i upp till fem år för att olovandes ha öppnat och läst i sin frus e-post. I USA ser man allvarligt på det här med intrång i privatlivet och särskilt då det sker inom äktenskapet. I Sverige är det tvärtom så att om det skett inom äktenskapet så anses det inte vara lika allvarligt. Man det talas det tyst om såklart. Alla har lika stort skydd här. Jo jo... Känner lite lätt för att skrika från barrikaderna och boxa på några sandsäckar när jag läser sådant här. Minnen, minnen. Sår som tydligen är oläkta. Intrång i privatlivet är inte att leka med.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bedragen-riskerar-fangelse-efter-mejlintrang

2 kommentarer:

www.blogg.aftonbladet.se/newyorkmamman sa...

Undrar i vilken stat? Borde läsa länken...
Men är det inte lite väl överdrivet med fem år?

Varför har jag så få profiler att välsa på när jag ska kommentera dina inlägg? Varför kan jag inte bara skriva mitt namn och webadress?? Dessa datorer!
DPK är alltsa newyorkmamman/kajsa:-)

Hanna Lans sa...

Jag tror att det är "upp till fem år". Ja, så långt straff är lite att ta i, men jag tycker det är bra med en rejäl markering, att det KAN bli fem år. Här blir det inte ens en varning...