fredag 24 februari 2012

Vi gillar olika

Ni kommer ihåg kampanjen? Vi gillade väldigt olika där ett tag i Sverige. Det är fint att gilla olika. Oavsett om det gäller hudfärg eller sexualitet. Vi är så väldigt humana vi svenskar. Inkluderande och toleranta. Förutom vad gäller genus. Debatten om att vi inte får säga lärarinna, konstnärinna etc eftersom det är att nedvärdera kvinnan. Istället ska vi säga lärare och konstnär. Men, det är ju att märka kvinnan som maskulinum? Att verkligen skrika ut till folket att kvinna, det ska det absolut inte märkas om man är.

Om vi ska ha neutrala titlar så måste vi faktiskt hitta på nya ord. Och det görs det. Tänk debatten i Kvällsöppet och andra forum, om hen.Kan ju verka bra på papperet, men vad gör detta i praktiken? Jo, det betyder att vi inte gillar olika. Det betyder tvärtom att vi faktiskt endast gillar lika. Och nu drar jag det lite längre och kanske får en och annan emot mig. Man brukar få det när man generaliserar. Men; det verkar ganska troligt att det ofta är samma människor som "gillar olika" som gillar "hen". Hur går det ihop?

Själv gillar jag olika och tänker fortsätta att göra det. Jag tänker också fortsätta att gilla att könen är olika.

Men framförallt kommer jag fortsätta att gilla jämställdhet!

11 kommentarer:

Linnéa i Colorado sa...

Jag kan kan förstå hen.. det gör jag men ajg tycker att det är som att gå runt en grop istället för att fylla den. Problemet är väl inte tituleringen utan attityderna till de olika titlarna

Hanna Lans sa...

Linnéa! Jag kan inte kommentera på din blogg längre? Trodde först att det berodde på hemdatorn, men nu sitter jag vid en helt annan dator i annan kommun, och kan ändå inte kommentera. Why?

Ninas skrivarlya sa...

Huvudet på spiken med ditt inlägg! Håller med helt.

Sofie sa...

Bra skrivet, helt rätt!

Anneli Stålberg sa...

Precis, helt rätt!

camillos sa...

Jag såg inte debatten i Kvällsöppet men jag håler med dig om att könen ska vara olika. Konstigt vore det väl annars?
Det motsätter ju inte jämställdheten!

NEWYORKMAMMAN sa...

Jag tycker det här inlägget är så jädrans bra att det borde publiceras på synlig plats i någon känd blaska! Det är ju klockrent!

Hanna Lans sa...

NYC-mamman: Feel free att sprida!

vally sa...

Reagerade som min kära dotter.
Mycket bra skrivet.

Andra intryck sa...

Så sant!

Hanna Lans sa...

Tack!