söndag 8 april 2012

Söndagsfilosoferande

Om jag inte hade varit så politiskt korrekt, så hade jag nu skrivit ett långt inlägg om likheten mellan rasism och utrotning av vissa djurarter. Det där om resonemanget att arter som råkat komma ur sin ursprungliga miljö, kommer till en ny kontinent där den riskerar att förstöra för andra djurarter. Då måste de stoppas. Ni ser likheterna?

Maneter som kommit med asiatiska fiskebåtar till svenskt vatten, maneter som förstör för andra maneter, och för fisket. Katter på Mauritius som åt upp alla dronter, jättepaddorna i Australien, ormhuvudfisken i USA etc. Skatan är exempelvis inte naturlig i Sverige, den kom hit för några hundra år sedan, men se vad den acklimatiserat sig och numera ses som en del av den naturliga svenska floran. Så antingen tar vi och accepterar globaliseringen på alla plan, eller så stänger vi gränserna överallt. Skoj.

Utveckling är naturligt och naturen ändrar sig hela tiden. Man kan se ormhuvudfisken som fisken från helvetet, eller så kan man tycka att det är fascinerande med en fisk som kan stanna på land i fyra dygn.

Värst för miljön, samhället och naturen är, och förblir, människan.

3 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Jag håller med i stort, men det beror också på vilka arter du menar kan jag tycka. Rovdjur som lejon och tigrar ska man inte fösöka acklimatisera på gatorna anser jag. Och det är det nog ingen som vill heller eftersom vi inte vill bli uppätna. Så alla arter kanske inte ska blandas? Kanske vissa arter har svårare att anpassa sig än andra? Skator ställer till stor skada i trädgårdar men de attackerar normalt inte människor och sliter dem i stycken och är ju redan där lätta att ha i ett samhälle eller stad.
Jag tycker att hundar är fascinerande djur men vissa hundar är folkilskna och biter om man kommer för nära. Just de individerna bör man inte avla på även om man självklart inte ska utrota alla hundar för det. Så min personliga åsikt är att det finns ett mellanting mellan total öppenhet och totala gränser, precis som vi väljer i vårt privata liv.

Hanna Lans sa...

Egentligen hade jag velat skriva att jag förstår de bakomliggande orsakerna till rasism. Om man vill stoppa olika arter vid gränserna, så borde folk hamna inom det resonemanget också.

Men jag vill inte verka rasistisk, så det skrev jag inte.

Att förstå det hela är dock inte detsamma som att tycka så själv, men risken är stor att det skulle uppfattas så.

Och nu har jag skrivit det i en kommentar istället, kanske missuppfattas det här istället ...

Maria Engelwinge sa...

Puss:)