tisdag 17 september 2013

Kondomer

Runt frukostkaffet läser vi alltid Metro på jobbet. Idag höll jag på att sätta mitt kaffe (eller nu ljög jag, jag drack thé) i vrångstrupen då jag läse artikeln om att aborter ökar. Man resonerar runt det faktum att 40% av alla kvinnor mellan 20-24 år har gjort minst en abort och varför det är på detta vis. Man funderar över hur det här med preventivmedelsrådgivningen fungerar och kommer fram till att informationen kring p-piller nog inte är så bra.

?

Ingenstans i n g e n s t a n s nämns den där lilla saken som kallas för kondom. Det lättaste och billigaste sättet att skydda sig både mot graviditeter och sjukdomar. Kan vi prata lite om detta kanske? Kan killarna få komma in i bilden och avkrävas åtminstone en liten gnutta ansvar?

Jag har en son. Han har en himla massa frågor just nu om sex. Häromdagen kom han hem från skolan och ville prata om kondoner. Jag svarade att vi kanske kunde vänta lite med just den diskussionen tills han blev några år äldre. Han tittade på mig och la huvudet på sned och frågade varför vi skulle göra det, det var ju nu han hade frågan. Himla förnuftig pojke den där. Så vi pratade, jag svarade och han funderade. Och jag hoppas att jag bidragit till att några tjejer till slipper bekymra sig över graviditeter och sjukdomar för att min son kommer använda kondoner precis hela tiden.

Jag hoppas bara att han väntar en himla massa år innan debuten, men när den sker, då är chansen stor att den sker med kondon. Fast kanske att han vid det laget förstår att det heter kondom.

7 kommentarer:

Kati sa...

Jag kan nog tycka att man får ta lite eget ansvar i den här frågan. Speciellt om man är den som drabbas av konsekvenserna. Man kan inte förutsätta att andra ska ta ansvar om man inte bryr sig själv.

Hanna Lans sa...

Klart att alla inblandade ska ta det ansvar de kan. Vad jag vänder mig emot, eller efterfrågar, det är diskussionen om vad killarna kan bidra med. Kondomdebatten är ju helt knäpptyst. Som om det inte ens räknas som ett preventivmedel längre? Trots att det är både det billigaste och mest lättillgängliga och ger mins biverkningar och är det enda som skyddar mot sjukdomar. Himla konstigt.

Trillingnöten sa...

Jisses, vågar inte ens tänka på när det är dags för mina barn att ha "the talk"! Läskigt när de ska in i mellanlandet, mellan barn och vuxen!

Fia Filur sa...

Jag blir lite mörkrädd när jag läser sånt här. Kondomer är ju väldigt lätt för både killar och tjejer att plocka med sig och använda. Jag har två söner och en dotter som ännu är små, men när den tiden kommer så hoppas och önskar jag att de är ansvarsfulla.

Hanna Lans sa...

Vi får göra vad vi kan och avdramatisera det hela. Jag tror att det är där det största hindret ligger. Ett piller eller spiral gör inte så mycket väsen av sig, är liksom inte in your face och är p-i-n-s-a-m. Jag trodde dock vi hade kommit längre i den processen.

mamman sa...

Hahaha... ja han är rolig! För min del tror jag pinsamhetsfaktorn från pojkarnas sida är störst. Där behövs mycket samtal i grupp kan jag tänka mig.

Hanna Lans sa...

Jag tror också att pinsamhetsfaktorn är det största skälet till att det inte används. Himla dumt.