måndag 23 september 2013

Instagram

Kanske är jag gammalmodig, paranoid och allmänt dum i huvudet, men jag tycker  
i n t e att det är ok att min son som inte ens har fyllt tio år har ett instagramkonto. Det är svårt nog att vägleda ett barn på trygga stigar i barndomen till en lika trygg vuxenvärld, utan alla dessa medier. Svårigheten när man är separerad från den andre föräldern men har delad vårdnad? Monstruösa. Jag förstår inte alls varför du tycker det är ett problem, för mig får han gärna ha det. Räcker det med att andra vårdnadshavaren säger på valfritt språk. Så är det med det. Varför är det inte ok att vara den som säger att det inte är ok? Sonen är en hygglig prick och stängde av kontot när mamman bad honom. Tills nästa gång den andre tycker att alltpånätetärheltokdetfinnsingafarornågonstansduärparanoid.

Livet är hårt för den här ensamstående mamman. Sorry, jag menar enastående mamman.

Uppdatering: Mein Gott vad många ungar som har Instagramkonton! Har kollat med några andra föräldrar som tycker det är ok för att de har föräldraövervakning på kontona. Min följdfråga blir då: Kan man ha föräldrakontroll trots att man själv inte har en iPhone/smartfån? Och om man inte kan det, är det då fortfarande ok med Instagramkonton för en knappt tioåring? Jag säger fortfarande nej.

5 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Tänk dig då att vara barn till två som tycker helt olika:)

Hanna Lans sa...

Det tänker jag på hela tiden tyvärr ... Själv är jag dotter till två föräldrar som tyckte lika i allt. A-L-L-T. Det var mysko det också. Man får väl blunda, hoppa och hoppas att man gör åtminstone 50% rätt som förälder helt enkelt.

mamman sa...

Hahahaha... Hanna! Vi kan vara överens om att det är svårt att vara förälder, men att vi gör så gott vi kan! Och att vi vågar prata om det :)

Fia Filur sa...

Jag är helt på din sida här.
Jag gillar inte självklarheten med att andra lägger ut allt (inkl mitt privatliv!) på sina FB/bloggar. För mig är det inte ok att ta bilder på vem som helst och slänga upp det på nätet utan att fråga vederbörande, men ingen annan verkar reagera på det.

Och ang föräldraövervakning över kontona, hur farao ska man hinna med det?!

Hanna som har fått spam och inte kan svara på sina egna kommentarer från blogger. sa...

mamman: hehe, bra att vi har en öppen dialog om det här. :)

Fia F: Ja, hur i hela fridens namn skulle man hinna gå igenom allt det där ...?