fredag 19 juli 2013

Skrivtips

Eller, redigeringstips snarare. Det kommer alldeles rykande färskt från Ann Ljungberg och jag tycker att det är alldeles strålande:  

Skaffa en testläsare som bara får läsa första kapitlet. Om reaktionen INTE blir "jag MÅSTE få läsa resten NU!!!" - skriv om inledningen tills ännu en testläsare föreslår mutor eller våld för att få tillgång till resten av manuset.

Det får bli nästa vecka. Just nu har jag precis redigerat klart korr.fel som bokbloggaren på Bohusläningen varit snäll nog att hjälpa mig med.

4 kommentarer:

mamman sa...

Låter ju toppen!

Hanna Lans sa...

Men vem ska jag lämna första kapitlet till, det är frågan?

nillas liv på pinnen sa...

Man får alltså vräka på som FAN med cliffhangers i första kapitlet?

Hanna Lans sa...

Ja, det verkar inte bättre. Kanske ska man göra så när man skickar in, men att det redigeras bort sedan ...? Jag föredrar att läsa böcker som har en mjukstart, för i de som börjar Bompangkrasch bara, de infriar ofta inte förväntningarna i resten av boken. (Högst ovetenskaplig undersökning av mig av de böcker jag läst.)