lördag 27 juli 2013

Många versioner av manus

Hur många versioner av era manus sparar ni? Jag menar under redigeringsfasen? Redigerar ni i ursprungsmanuset, råmanuset? Eller sparar ni en ny kopia för varje gång ni redigerar?

Just nu håller jag på och snurrar till det för mig tror jag. Jag redigerar det manus jag redan skickat iväg till två förlag och jag tycker verkligen att det blir bättre, det gör jag. Men: Var skriver jag vad och vad händer med den efterföljande texten om jag flyttar kapitel och lägger till mer information? Hur får jag överblick så att jag ser i vilken följd som vad händer? Är det post-it lappar som gäller även när ni skriver in bara lite mer här och där?

Hjälp.

9 kommentarer:

Kati sa...

jag brukar göra en kopia innan jag börjar redigera och gör ändringarna i den. och jag sparar varendaste version, hehehe. Har några triljoner utkast totalt av de storys jag skrivit so far.

Annika Estassy sa...

När det gäller Solviken listade upp varje kapitel och varje scen och noterade i avvikande färg alla ändringarna som jag gjorde ii själva berättelsen.
Manuset skrev jag kapitel för kapitel som jag allteftersom jag var nöjd med texten förde in i råmanuset. Jag har sparat första utkastet men inte alla varianter därefter och har inte heller känt behov av att gå tillbaka och kolla.
Det nya manuset skriver jag löpande utifrån den synopsis jag har, och listar upp innehållet allt eftersom.

Hanna Lans sa...

Kati: Du och jag verkar ha liknande processer. Lite mycket nu efter fem manus ...

Annika: Åh, bra upplägg, ska försöka med det!

Åsa Hellberg sa...

Varför redigera ett manus som du har skickat ut? Den versionen har du väl kvar i alla fall?
Jag har sparat alla mina versioner eftersom jag döper om dem innan jag skickar till förlaget.
Det vore nästan kul att läsa Sonjas sista vilja i förstaversionen :)

Hanna Lans sa...

Jag har kvar den versionen som jag skickat till agent och till förlag. Men helt plötsligt tyckte jag att det behövde bli lite mer fart i början av manuset, så jag la till lite. Och då var jag tvungen att ändra på ett annat ställe längre in i manuset, vilket i sin tur medförde att jag var tvungen att ändra lite tidigare i manuset och därpå var tvungen att ta bort några delar. Sedan var jag helt förvirrad ...

mamman sa...

Vänta o se! Låt det ligga, skriv funderingar på papper helt separat o lägg åt sidan. Det är ju som att tentera ju :(

Charlie sa ... sa...

Hoppas det ordnar sig. Förstår att det kan bli förvirrande.

Även om jag inte skriver böcker så arbetar jag med material som ändrar sig konstant.

Jag är jättenoga med att spara varje version med datum och nummer. Som Kati, alltid en originalversion.

KRAM

Anna Granström sa...

Martin tvingade mig att alltid spara nya versioner, efter datum. Blev helt rörigt innan dess. Blev rörigt ändå.

Hanna Lans sa...

Om man sparar på datorn så kan man ju kalla dem version 1, 2, 3 osv. Men jag blir ändå förvirrad. När exakt har man redigerat klart version 2? När går man in på version 3? Att spara originalet är ett måste i alla fall.