torsdag 25 juli 2013

Kalorier

Den enda diet jag någonsin prövat, var Viktväktarna. Och den prövade jag bara lite sådär vid sidan om, för att min syster påpassligt nog hade varit medlem och hade kvar informationen. Annars har jag levt enligt min farfars devis att om man äter det man blir glad av, så lever man längre och bättre än om man späker sig. Så när jag ville veta hur många kalorier jag förbränner per dag när jag cyklar 1,7 mil i ett fasligt tempo, så var det mest för att jag var nyfiken. Nu vet jag att jag förbränner ungefär 700 kalorier på att cykla så mycket och att jag ska ha i mig ungefär 1.400 kalorier per dag. Jaha. Vad jag ska göra med den informationen vet jag inte. Orkar man på allvar hålla på och räkna kalorier vid varenda måltid?

Säger hon som ska äta smörgås och glass till middag.

9 kommentarer:

Sofie sa...

Jag har räknat många kalorier i mitt liv...

Ninas skrivarlya sa...

Usch ja. Dessa eländiga kalorier. Min farfar levde efter samma devis som din. Han åt aldrig en grönsak ("det är kaninmat"), utan åt fet mat jämt. Så fick han sin hjärtinfarkt och på sjukhuset försökte de få honom att äta bättre, men det vägrade han. "Jag äter hellre god mat och dör tidigare", menade han. Säkert dog han tidigare än om han hade ätit nyttig mat, men då hade han ju inte njutit. Helt rätt.

MVH
/Hon som testat typ varenda diet som finns...

Pappan sa...

Hannas farfar åt nog kaninmat om det serverades, men fläsket skulle vara fett om det skulle smaka bra och det ville han att det skulle göra. Han fick ingen hjärtinfarkt utan dog av hög ålder tror jag.

Charlie sa ... sa...

Frestande rubrik. Jag har nämligen tänkt en hel del på kalorier. Det som kommer in, det som jag gör av med.

Just nu går jag break even ;)

Hanna Lans sa...

Sofie, Nina och Lotta: Vet inte om det där kaloriräknandet i slutänden är värt det ...?

pappan: Som jag kommer ihåg det så åt farfar av allt som serverades, och farmor som serverade fixade ganska bra variation av kostcirkeln. Men gott skulle det vara, och det skulle inte knusslas med fett och godsaker. :)

Kati sa...

Jag gjorde det i flera år, räknade kalorier vid varenda måltid. Efter ett tag går det automatiskt. Och visst var jag smal, men samtidigt var jag hungrig mest hela tiden, så jag vet inte om det var så himla värt det.

Hanna Lans sa...

Jag skulle aldrig klara av att gå hungrig, jag är en häxa då ... Det verkar också vara lite tråkigt att räkna kalorier?

Anna Granström sa...

Underbart motto!

Sen vill jag fråga: varför ska du äta 1400 kcl per dag? Normalt är ju 2000? Bränna 700 på att cykla 1,7mil låter väldigt mycket - säger hon som tyvärr räknar kalorier. 700 är ungefär som att springa snabbt i en timme. Vet att jag cyklade ca 6 mil på ett spinningpass, och då brände man ungefär 700.

/jobbiga tjejen.

Hanna Lans sa...

Anna: Det var kalorisajten som tyckte att jag skulle äta 1400 kalorier per dag baserat på min längd och ålder. Men den tyckte också att jag bränner 700 kalorier på att cykla i 30 km/t i 30 minuter. Jag vet inte, har aldrig räknat kalorier och tänkte inte börja nu heller.