lördag 27 juli 2013

Self worth


En video på Facebook fick mig att fundera över det här med styrka, mer specifikt kvinnors styrka. Hur bedömda vi blir efter hur vi ser ut. YouTube är en aldrig sinande källa till mobbing och idioti bortom alla normala gränser, men här finns också inspirerande klipp ur ännu mer inspirerande människors liv.

Emellanåt tycker jag att mitt liv är bedrövligt. Men herregud, jag har ett eget liv, ett eget! Det är det inte alla som har.





Emellanåt gnäller jag över mina stora höfter. Varför gör jag det, så himla dumt! Här en härlig kvinna som älskar sina former!



Det här med att gå ner i vikt. Varför ska vi göra det? Här en kvinna som vill vara en motbild, en o-förebild för vikthetsen.

Fyra galet inspirerande kvinnor på olika sätt, men med en sak gemensamt: Styrka!

7 kommentarer:

mamman sa...

Vilka fantastiska filmer :)

Kati sa...

Jag ser inget fel i att vilja gå ner i vikt, bara man inte tror att det kommer att göra en lyckligare. Och den där kvinnan i video två (jag ser bara previewen) må vara nöjd med sin figur bäst hon vill, men det ändrar ju inte att det är fruktansvärt ohälsosamt att vara så stor, både för hjärtat och andra kroppsdelar. Så att säga att man trivs med att vara så är ju som att säga att man trivs med att vara sjuk, det gör inte sjukdomstillståndet mindre allvarligt. Det är bara att lura sig själv och slippa ta tag i det.

Sara sa...

Om man är sjuk är det ju bättre man trivs än att man vantrivs. Att trivas med sin övervikt tror jag är mycket hälsosammare än att vantrivas med sin normalvikt. Hälsa finns på så många plan och den psykiska hälsan och hur vi förhåller oss till vår verklighet är viktigare för hur vi mår än den rent fysiska hälsan. (Har för dåligt internet på landet för att kunna se filmerna, tyvärr.)

Sara sa...

Om man är sjuk är det ju bättre man trivs än att man vantrivs. Att trivas med sin övervikt tror jag är mycket hälsosammare än att vantrivas med sin normalvikt. Hälsa finns på så många plan och den psykiska hälsan och hur vi förhåller oss till vår verklighet är viktigare för hur vi mår än den rent fysiska hälsan. (Har för dåligt internet på landet för att kunna se filmerna, tyvärr.)

Hanna Lans sa...

mamman: Eller hur!

Kati: Jag ser heller inget fel i att vilja gå ner i vikt, men jag tror inte att övervikt automatiskt betyder att man är sjuk.

Sara: Ja, jag tror att det ligger mycket i det där att man är friskare om man är lycklig, än just vikten i sig.

Kati sa...

Nej, övervikt betyder inte att man är sjuk, men sjuklig fetma gör det. och let's face it, kvinnan i videon är mer än bara överviktig. men självklart, så länge man inte är i riskzonen kan man gott njuta av sin trivselvikt tycker jag. Det gör iaf jag. :)

Hanna Lans sa...

Jorå, visst har hon gått över gränsen för var normal övervikt är, men hon känns genuint nöjd med sin kropp, det var mest den känslan jag ville åt. Självkänslan hon utstrålar!