söndag 18 november 2012

Vad gör en författare på sin fritid

Kim Kimselius är en författarinna som är busybusybusy. Hon åker land och rike runt och föreläser om sina böcker. Idag skriver hon om att hon ofta får frågan Vad gör en författare på sin fritid? Hon svarar med att hon tänker på sina böcker. Precis sådär är det för mig också har jag märkt. Jag tänker på hur jag kan marknadsföra mig, hur nästa roman ska se ut, hur omslaget ska se ut, hur jag ska lägga upp den dramaturgiska kurvan, genom vems ögon vi ska följa historien etc i all oändlighet. Man kan tro att detta skulle hindra mig från att utföra andra sysslor, men det gör det inte. Tvärtom. Jag får energi av att tänka ut historier.

Och när jag tänker tillbaka på mitt liv hur det sett ut, så har jag alltid haft historier i huvudet. Jag intervjuade min farmor vid ett tillfälle för att skolarbete. Hon berättade att hon aldrig känt sig äldre än 25 år och att även hon ständigt fantiserade och var nyfiken på allt. Hon somnade in i sin säng när hon var 91 år. Knappt sjuk en dag i sitt liv och med ett strålande humör. Visserligen inte författarinna, men det är jag säker på att hon hade kunnat vara.

Jag tror att det till en stor del handlar om att man har ett rikt inre liv, och det är något som alla författare har. Oavsett hur framgångsrika de är.

7 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Så är det nog.

Eva Holmquist sa...

Nackdelen är att jag ibland är på ett annat ställe i tankarna än där jag befinner mig... ;-)
Men man får ta det goda med det onda
Kram

nillas liv på pinnen sa...

Lite FÖR rikt, kan man nästan känna ibland. Men kanske är det just det som behövs.

Andra intryck sa...

Vilken fantastisk farmor!
Jag får också energi av att tänka på historien, ibland även lite stressad. Får jag bara sätta mig ner och skriva ner tankarna sen så försvinner stressen.

Cherstin Juhlin sa...

Hej Hanna, det var en stund sedan! Hoppas allt är bra och att du håller på att forma din nya bok. Kan du avslöja något om den?

Ja, jag förundras också över Kim Kimselius, och hennes förmåga att hinna med alla dessa böcker + research -det är otroligt. Mitt 12-åriga barnbarn har hittat hennes böcker, och plöjer igenom dem en efter en. Nu ska jag "tvinga" på mitt 9-åriga barnbarn dessa böcker.

ANAGRAM har sålt bra, ca 450 ex. Håller på att slutspurta med BRYGGAN, och skulle egentligen haft den klar nov-dec. Jag skickade, på skoj, 100 sidor manus till ett större förlag, och de vill ha resten också! Hur tolkar jag det? Därför kan jag inte låta Recito trycka den ännu -ifall att...

Hanna, ha en bra vecka, och än en gång tack för den fina recensionen du skrev om ANAGRAM.

Kram Cherstin

Hanna Lans sa...

Ja, min farmor var en glad kvinna. :)

Ett rikt inre liv är bara bra, det hjälper mer än det stjälper.

Cherstin: Jag är övertygad om att du kommer att sälja många böcker framöver! Och självklart är det ett fantastiskt fint betyg att förlaget ville läsa mer! Avvakta med Recito, självklart. Snart är det ditt namn i hyllan bland de bästsäljande deckarna, det är jag säker på!

MalinC sa...

Jag har funderat på det där. Har alla människor ett rikt inre liv? Kan det vara tomt? ; )
Eller är det bara rikt på olika saker?
Måste ha en historia på gång i mitt huvud annars är det svårt att somna. Jobbet vill man ju inte tänka på...