onsdag 19 mars 2014

Författare på Facebook

Den gruppen är jag med i och en journalist och författarinna ger följande råd ang. marknadsföring:

Ok alla fantastiska författare! Här kommer någon form av debutantguide till er!
Vill dock poängtera att jag har insett mkt av det här i efterhand - OCH att jag hade absurt bra draghjälp av mitt FANTASTISKA förlag (B.Wahlströms) som slog på stort med banderoller på spårvagnarna i Gbg och stortavlor i tunnelbanan i Sthlm. Men litegrann fixade jag faktiskt själv 
För er som inte vet jobbar jag som journalist och har därmed hyfsad koll på vad som får oss att "nappa".
Så here it comes:
FÖR DET FÖRSTA: De stora tidningarnas tipskorgar SVÄMMAR över av tips och pressutskick och kan närmast liknas vid din egen skräppostkorg även om man såklart känner igen ett guldkorn när man set ett. Att skicka ett standardmejl till typ kultur@aftonbladet.se kultur@dn.se och kultur@svd.se ger dig i 999 fall av 1000 absolut ingenting. Och OM du ändå här det, sätt FÖR GUDS SKULL alla mejladresser i "hemlig kopia"-raden så att det inte syns hur lat du är. HALLÅ, du har skrivit en hel BOK, då ska du ju faktiskt orka formulera ett gäng välskrivna mejl också 
Följande medier borde vara totalstandard för dig som debutant (och etablerad) författare att kontakta när du släpper bok:
1) Lokala vinkeln
Det är betydligt större chans att typ Nyköpings-Posten vill skriva om dig än DN. Så bor du i Nyköping, kontakta dem! Bor du i Ystad, kontakta lokalredaktören på Ystads Allehanda, och så vidare.
Skriv INTE "hej, jag har släppt en bok, vill ni intervjua mig?", utan mer "Hej! Jag bor i Nyköping, och har precis släppt min första bok, romanen xxx. Jag brukade alltid sitta och skriva på konditoriet Y vid Torget Z i stan, så självklart har jag fått stor inspiration av livet i Nyköping, och skulle gärna berätta om detta för er.". TYP.
Mejla som sagt ALDRIG till autogenererade mejladresser utan till förnamn.efternamn@ystadsallehanda.se.
Och RING INTE det första du gör, för alla journalister, särskilt lokalredaktörer på landsortstidningar är superstressade. Däremot kan du ringa upp någon dag efter ditt mejl och kolla om de läst det.
Bor du i en stor stad? Isåfall fall: Din MAMMA kanske kommer från en pyttehåla? Mejla tidningen där! Det kansle finns en gratislokaltidning där du bor? Mejla dem! Din roman kansle delvis utspelar sig i olika städer? MEJLA ALLA lokalredaktioner i dessa städer!
1 b. Lokalradion
Ta reda på vem som är programledare för "snackprogrammen" på din lokala P4-station. Mejla enligt ovan.
1 c. Har du en lokal tv-kanal? Typ Öppna kanalen? I teorin ger det dig typ ingenting att vara med där eftersom de flesta sådana kanaler har så få tittare - MEN! - du ber förstås att kanalen, efter intervjun, ger dig en inspelning din medverlan i programmet digitalt så att du kan lägga upp det i din Youtube-kanal och sprida via sociala medier.
EGNA EXEMPEL: Min debut Carlstensveckan utspelar sig på Marstrand utanför Göteborg, och jag tjatade därför till mig att GT skulle intervjua mig om detta. KAN ha varit lite lättare för mig att få vara med där eftersom jag har jobbat på GT, men det blev iaf en snygg helsida, som de ju inte hade behövt ge mig.
Mitt förlag fixade även en 30 minuter lång intervju med mig i P4 Göteborg.
2) Handlingsvinkeln
Googla runt bland alla (ALLA!) magasin och tidsskrifter i Sverige och hör av dig till dem som har en inriktning som passar din bok. Har du skrivit en biografi om din whiplash-skada? Mejla sjukgymnasternas och arbetsterapeuternas facktidningar. Har du skrivit en hästbok för barn? Mejla alla ridsportstidningar som finns. Och så vidare!
OBS UNDANTAG: Mejla FÖR GUDS SKULL inte Polisens facktidning bara för att du har skrivit en deckare 
EGNA EXEMPEL: Min bok är en ungdomsroman som handlar om kärlek och relationer på ett seglarläger. Tonårstidningen FRIDA publicerade ett utdrag med mycket looove ur boken över ett uppslag. Eftersom den utspelar sig på ett seglarläger skrev även Volvo Ocean Race om den på sin hemsida så att föräldrar som är intresserade av segling FÖRHOPPNINGSVIS köpte den till sina barn.
3) Bli en debattör!
Tar din bok upp ett ämne som är NÅGOT SÅNÄR kontroversiellt, eller bara pyttelite kontroversiellt, så kan du skriva en debattartikel i din lokaltidning eller ngn annan tidning som passar. Typ: Har du skrivit en bok där skolmiljön är stökig - skriv en debattartikel till din lokaltidning om att skolorna i kommunen är för stökiga (om du tycker så). Ni fattar!
4) Gör ett FINT pressutskick!
Till min debut tryckte mitt bokförlag upp vykort med omslaget på min bok som motiv. På baksidan stod en hälsning från bokens huvudkaraktär som speglade vad boken handlade om.
Folk är generellt trötta på mejl (återigen...) så lägg några hundralappar på pressutskicket!
5) Skicka friex till bloggare
Många bloggare blir glada för presenter (vem blir inte?) så slå in din bok lite snyggt, kanske dekorera med ett litet blodfyllt provrör eller en blomma eller inte fan vet jag - något som passar handlingen - och skicka iväg till ett dussin bloggare du tror kommer gilla din bok. Typ: Har du skrivit en mamma-bok ska du såklart skicka till mamma-bloggare, en bok om kids som gejmar till spelbloggare, och ja, ni fattar. Skicka med ett handskrivet kort där du förklarar att du älskar bloggarens blogg (även om du tycker att hen lägger upp töntiga bilder och särskriver) och några rader om varför du valde att skicka din bok just till den personen.
6) Kommentera bloggar
När bloggrecensionerna börjar trilla in (yaaay!) ska du såklart kommentera dem och länka till din egen blogg om du har en. Jag har ingen blogg trots (eller kanske för...) att jag är född sent på 80-talet, men brukar länka till min boks Fanpage på Facebook istället.
Hoppas att tipsen var till lite nytta - LYCKA TILL!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Superbra tips, får jag dela med mig av detta på min blogg?

Hanna Lans sa...

Gör det! Men glöm inte att länka till hennes blogg också!