måndag 21 januari 2013

Som

På högstadiet hade jag en underbar svensklärare. (Ulla Hjulström, mamma till Carin Hjulström. Ni förstår ju att hon måste ha varit bra. Både som lärare och som mamma.) Hon gillade det jag skrev och hon förklarade så att jag förstod. Du har fått så-sjukan, sa hon till mig en dag. Jag tittade på den text jag hade fått tillbaka och såg röda markeringar för varje gång jag använt ordet . Igår hade jag en liknande upplevelse. Jag har skrivit mitt livs första krönika, och lät Maria läsa igenom och komma med kritik. Du har fått som-sjukan, sa hon inte, men hade lätt kunnat säga det. Hon föreslog att jag skulle söka alla som i texten och med ett enkelt klick få dem blåmarkerade. Hoppsan, där satte jag lite i halsen. Det visade sig att 5% av alla ord jag använt, var ordet som.

Så gick jag till en synonymordbok och försökte hitta alternativ till som. Det blev ett magert resultat, och två av dem tycker jag bör diskvalificeras: Vad, vilken/et/a, såsom, eftersom, likt.

Hej redigering, hej måndag!

6 kommentarer:

Andra intryck sa...

Har du sökt jobbet som krönikör? Skulle passa dig perfekt!

Åsa Hellberg sa...

Heja! :)

Hanna Lans sa...

AI: Åh, jag hoppas att du har rätt! Skickar in idag eller imorgon.

Åsa: Alla hejarop är bra, tack!

mamman sa...

Jag håller på dig :)

MalinC sa...

Låter spännande! Lycka till!
(konstigt med de där småorden som låter så bra och naturliga när man skriver dem..)

Hanna Lans sa...

Mamman: Tack!

MalinC: Visst är det? När man skriver dem passar de så väldans bra in, men när man läser sin text högt, eller låter någpn annan läsa, så blir det så himla uppenbart att man strösslar med vissa saker.