torsdag 10 januari 2013

Flashback

Gudihimmelen vad omodern, tråkig och lastgammal jag känner mig. Flashback? Orka, liksom. Blir uttråkad redan efter två trådar. Men borde jag kanske hänga där för att förstå min samtid bättre? Mina fellow medborgare?

Vilket oerhört tungt jobb de har, internetpoliserna, och vad många fler de skulle behöva vara.

Tydligen får författarinnan och journalisten Maria Sveland en stor dos näthat över sig. När jag läste det gick jag in och googlade, och javisst, hathathat. Själv tycker jag däremot att hon både är en duktig skribent och talare.

Lagstiftningen? Undrar jag som jurist, hur snart kan den uppdateras? Det är ju galet att ett svenskt brott inte ska kunna straffas för att servern ligger utomlands. Fast här blir jag sugen på att lära mig mer och att studera ämnet. Juridik är riktigt intressant tycker jag.

Så börjar min torsdagsmorgon med funderingar kring juridik och samhälle.

Mitt skrivsug har nu åter väckts till liv, underbart! I helgen är det jag som tar nya tag med manuset, hoppas på många tusen ord.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Allting har ju två sidor. På Flashback florerar både rasism och näthat, precis som artikeln beskriver. Men där kan man också läsa om företeelser som etablerade medier valt att inte gå vidare med, ibland på svårbegripliga grunder. Idag står det t ex i tidningarna om att utredningen mot Göran lindbergs medbrottslingar lades ner trots att personnummer fanns. Detta har varit känt och diskuterat på Flashback i ett par år. Så länge det finns en sån diskrepans mellan det officiella Sveriges nyhetsförmedling och vad den kunde vara om journalistikens ideal levde, så är det frågan om inte Flashbacks goda sidor kompenserar dess dåliga?

Hanna Lans sa...

Jodå, sett ur det perspektivet är Flashback jättebra. Jag orkar bara inte följa trådar som alltid någonstans i sig, har kommentarer som är hatiska på olika sätt. Det här inlägget var mer menat som att jag inte orkar följa, inte att det var dåligt att följa.

Anonym sa...

Olaga hot på nätet är självklart fel men det är något vi tyvärr få stå ut med för att inte strypa det fria ordet. Det förs väldigt många vettiga diskussioner på nätet & om folk tex. behöver kritisera stat & företag ser jag ingen anledning att ifråga ens rätt att göra det anonymt vare sig man skriver i ett forum eller går till en journalist.

Hanna Lans sa...

Nej, olaga hot ska vi aldrig behöva stå ut med! Jag ser inte att det fria ordet måste strypas för att olaga hot inte ska vara tillåtna. Jag tror att man måste eftersträva en nolltolerans mot brott för att nå någonstans öht. Typ, sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna.

Fria ordet ska inte strypas och olaga hot ska inte accepteras.