torsdag 21 november 2013

Carnitas

Jag lagade carnitas häromdagen. Så-himla-gott! Det var ett galet lätt recept ur en Cleo Coyle-bok jag läser just nu. Fläskkött, vatten, kummin, vitlök, salt och peppar. Koka långsamt i två timmar och höj sedan värmen och koka torrt. Himmelskt! Fast dagen efter smakade fläsket mer fläsk, det tyckte jag mindre om. Har svårt för grissmaken. I alla fall, kollade runt lite på webben efter andra carnitasrecept, och hittade ett som jag prövar just nu. Står på spisen och luktar gott.

Modifierat recept: (vem orkar steka, lägga undan, steka och reducera och sedan in i ugnen? Inte jag. Kör en variant av Cleo Coyles och den där cookingbride:ns istället.)

1/2 kg fläskkött i bitar
2 tsk salt
1 tsk mald kummin
1/2 tsk chilipulver
1/2 tsk svartpeppar
2 tsk oregano
1 hel kanelstång
1 gul lök i ringar
5 st hela vitlöksklyftor
4 dl apelsinjuice
1 dl limejuice

Lägg allt i tjockbottnad kastrull, om juicen inte täcker köttet så fyll på lite till. Koka i två timmar på svag värme utan lock. Rör inte om! Efter två timmar höjer man värmen tills det kokar torrt och köttet steks istället.

Återkommer med recension.



Uppdatering:
Jag gillar ju inte lime, vad skulle jag lägga i det för ...? För den som gillar lime är detta dock en kanonrätt! Själv måste jag nog fixa en sallad på avokado och strössla med koriander över för att få den rätta balansen.

4 kommentarer:

mamman sa...

Fick mig en liten smakbit, det var himmelskt gott :)

Sofie sa...

Det ser i alla fall jättegott ut!

Anneli Stålberg sa...

Det låter supergott! Jag älskar lime.

Hanna Lans sa...

mamman: Det första receptet jag prövade var mer himmelskt!

Sofie: Det var det, men utan limen hade det varit ännu godare!

Anneli: Då är det här något för dig, helt klart!