fredag 9 augusti 2013

Vem bloggar jag för?

När jag startade den här bloggen, så gjorde jag det som ett experiment för att se om jag kunde skriva kort och koncist, samt om jag kunde sätta rubriker som passade innehållet. Jo, det är sant. Ganska snart upptäckte jag att det var skoj att skriva om aktuella händelser och att jag fick skyhöga läsarsiffror efter att jag länkat till olika tidningar. Himla bra marknadsföring för min debutbok, tänkte jag, och la upp bilder och länkar till boken högt upp i bloggen så att nya läsare skulle se att jag skrivit en intressant bok. Det fungerade. Men så tog en massa tidningar bort möjligheten att länka till artiklar så att man blev synlig där, och då försvann mitt intresse för att jaga marknadsföring.

Jag tänkte att jag istället var tvungen att börja blogga om mitt skrivande, men det visade sig att det tyckte jag inte var så kul. Jag gillar att läsa skrivarbloggar, men inte att skriva om det hela själv. Förmodligen blir jag aldrig skrivarkurslärare även om jag skulle bli författare på heltid. Vem vill ha en lärare som står och gäspar liksom?

Så jag började blogga om min vardag, som en slags dagbok. Då kommer skrivandet in emellanåt men lika ofta blir det om annat jag skriver. Nu verkar det som om jag mest bloggar för min egen skull och då kanske jag lika gärna kan skriva dagbok i en vanlig/gammaldags dagbok?

Tills jag har bestämt mig delar jag en bild på min middag med er. Mellan varje pannkaka ligger det en smörklick.



Ja, jag åt upp alla.



11 kommentarer:

Kati sa...

det gjorde du rätt i. Pannkakor är till för att ätas, ju.
Kul att höra dina tankar kring bloggandet. :) Hoppas du tänker fortsätta göra det du gör.

Trillingnöten sa...

Jag känner att bloggandet liksom går upp och ned. Ibland har jag massor att skriva om, ibland får man massor med kommentarer, ibland inga kommentarer och ibland inget att skriva om. Eller lust för den delen med. Det jag tycker är roligt dock är att jag har en sån där link within som under dagens inlägg länkar till gamla inlägg. det är riktigt roligt att läsa gamla inlägg från sin egen blogg :)Kanske kan vara nåt för dig med! Jag gillar din blogg och dina inlägg och hur du skriver så jag vill ju helt själviskt att du ska fortsätta :)

Trillingnöten sa...

ps. Jag skulle också ha ätit alla pannkakor! Du är bäst :)

Hanna Lans sa...

Kati: Man måste göra självreflektion emellanåt. Eller, jag måste.

Trillingnöten: Åh, tack för fina ord! Ska genast kolla det där med link within. Och ta bort info om boken i högra spalten tror jag. Och byta bilder och och och. Eller skriva vanlig dagbok, vi får se.

Hanna Lans sa...

Trillingnöten: Nu har jag letat i hela bloggen efter link within men hittar inte. Kan du enkelt förklara hur jag gör?

vally sa...

Mer som plättar tycker jag.
Ser i alla fall jättegott ut.

Anna Granström sa...

Funderar själv lite grann på att lägga ned bloggandet. Det tar sån tid, tid jag åtminstone inte kommer ha när jag jobbar igen. Det blir mest stress. Har bloggat sedan 2006 på tre olika adresser. Det är kul, men som sagt... Tiden...

Hanna Lans sa...

Vally: Betänk att dessa "plättar" ligger på en helt normalstor huvudrättstallrik, så förstår man storleken bättre. Jag var Hungrig, med stort H!

Anna: Ja, det får inte kännas som något krav. Samtidigt är det en bra knala att få hjälp igenom och att träffa nya människor. Typ som du och jag har gjort. :)

Åsa Hellberg sa...

Det ser grymt gott ut!

Hanna Lans sa...

Grymt gott och inte nyttigt så långt ögat kan nå. Förutom för själen, de är oehört nyttiga för själen. :)

Trillingnöten sa...

Jag ska genast kolla upp hur man gör med Link within. Har glömt,.men jag har en liiiten aning om hur det gick till. Ska bara dra fram det ur hjärnan!