lördag 24 augusti 2013

Äpplekaka

Eventuellt borde jag få något slags pris för den här kakan. Enda sättet att få den godare än vad den blev, hade varit att få till något slags knäcktäcke också. Kanske något jag prövar nästa gång.

Recept

Så många äpplen du orkar plocka, typ 15 stycken små. Jag pallade med hjälp av två tioåriga killar som glatt klättrade högst upp i trädet och slängde ner till mig som försökte fånga i påse. Gå hem och skala och skiva äpplena. Sätt ugnen på 175 C. Smörj en form, bröa om du vill. Det ville inte jag. Stek äpplena i smör, kanel och socker. Jag tog så mycket kanel att äppelskivorna var alldeles bruna och så mycket socker att de sura äpplena blev lite mindre sura. Och om du orkar skala och skiva alla femton äpplena, så blir det nog ännu bättre, jag orkade bara ta hälften.

Smält 50 g smör och 1 dl mjölk i kastrull. Vispa 2 ägg och 2 dl socker pösigt, blanda i så mycket vaniljsocker du vill och så mycket kardemumma du vill. Vispa ner smörmjölken och till sist 3 dl mjöl och 1 1/2 tsk bakpulver som du blandat ihop innan. Jag använder Finax glutenfria mjölmix. Häll upp i formen och stoppa ner så mycket äpplen du bara kan.

Grädda nederst i ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna i formen och servera med vaniljsås eller vispad grädde. Jag tog vaniljsås men tror att det blir snäppet godare med grädde.

Som sagt, något slags pris borde jag få. Så in i ... gott!


4 kommentarer:

mamman sa...

Ser helt ljuvlig ut! Kan rekommendera oskalade äpplen när du hittar söta sådana. Vad är det för blommor?

Jessica sa...

Du borde få pris för dina härliga texter och fina bilder med! Den låter och ser heelt fantastisk ut =)

Hanna Lans sa...

mamman: Det är pelargon.

Jessica: Gölle dig!

Pernilla sa...

Men mmmmm.