onsdag 28 september 2011

Snopp och snippa

Pojke och flicka. Kille och tjej. Man och kvinna. Någon mer än jag som reagerar? Trots att vi ska vara så h i m l a upplysta och jämställda (läs i kommentarerna), så är det på det här sättet vi refererar till de två könen. På detta sätt fortsätter vi att sätta det manliga som norm och det kvinnliga som kopian. Inte förrän den dag som vi blandar hej vilt har vi kommit fram. Snippa är ett ord jag ryser av att använda. Jag kommer ihåg för något år sedan när många föräldrar bloggade om att det var så skönt att ä n t l i g e n få ett ord för sin dotters kön. Ehum? Vad är det för fel på vulva? Slida? M.fl. Ordet snippa är dessutom bestämt efter snopp. Ännu en norm och en kopia. Men åh, vad det gastades om att det äntligen var jämställt, för nu hade båda könen ett bra ord för sina könsdelar. Nej hörni, jag blir upprörd in i själen.

9 kommentarer:

MissParker sa...

Har aldrig tänkt på 'snippa' som ett jämställt ord, men för ett himla bra och neutralt/oladdat ord. I love it!

Sofie sa...

Jag tycker ordet snippa är fint, men visst har du rätt i att det är bildat av ordet snopp och därför är mannen normen igen. Men jag tänker ändå fortsätta använda det för jag tycker att alternativen är lite fula.

Frida Åberg sa...

Ojojoj, kan vara att jag har skrivarhjärna men det börjar snurra av SÂ mânga saker när jag klickar pâ länken.

Varför ska hon stoppa bomull i öronen pâ sitt barn? Varför är barnets klädsel specificerat som vore hon en accesoar? Varför ska bloggaren verka frifräsig bara för att hon äter sâ mycket hon vill? Och framför allt, varför vill 300 pers kommentera det hela med kvasijämställda pk-inlägg? Blä.

För övrigt hâller jag med dig Hanna, snippa är svinfânigt.

Sus sa...

Det är gräsligt fult! Men neutralt, det kan jag hålla med om...
Här blev det av någon anledning "nyppe" om det manliga åt pojkarna.. och jag tycker faktiskt att man kunde använda det för båda. :-D

Hanna Lans sa...

MissParker: Om jag inte tänker på var ordet härstammar ifrån, så tycker jag att det kan användas.

Sofie: Gör du det. Själv använder jag det om den jag pratar med har använt det först. Jag vill inte göra en genuskonversation av något som egentligen inte handlade om det.

Frida: Åh, härliga du, jag håller helt med! Ska det behövas 300 kommentarer för att pojken har på sig rosa och klänning?

Sus: Nyppe? Det har jag aldrig hört, men jag tycker du har helt rätt, det skulle verkligen kunna användas för båda könen!

Joanna Björkqvist sa...

Alltid intressant att följa diskussionerna i genusdebatten...

Själv tycker jag att snippa är odramatiskt och praktiskt som ord betraktat, men visst är det en feminin form av snopp...

Över 300 kommentarer fick Underbara Clara på inlägget... Bara det är intressant!

Duktiga Tjejen sa...

Word! Hatar ordet snippa, har aldrig använt. Mina päron sa alltid springa när jag var liten och det sitter kvar.

Hanna Lans sa...

I min familj var vi mer kliniska och sa vulva och penis. :)

vally sa...

Har aldrig gillat den här diskussionen.
Killarna har sin snopp och vi våra bröst.
;-)