torsdag 15 september 2011

Skriv en roman på 30 dagar

Ibland behöver man en morot, ibland en piska. Om den här utmaningen är en morot eller piska vet jag inte. Men visst låter det spännande? Att skriva en roman på 30 dagar. Hela november ska man sitta och skriva. 10.000 tecken per dag tror jag. Så att det blir 300.000 tecken på en månad. Kanske blir det inte världens bästa kvalitet om man pressar ur sig en roman på denna korta tid, men nog tusan kommer det att i alla fall bli en! Efteråt kan man redigera. Det finns alltid tid till sådant efteråt. Jag laddar. Jag tror jag ska försöka vara med.

8 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Kul idé! Då gäller det att man har siktet klart och vet precis vad man ska skriva... :)

Hanna Lans sa...

Jag tror att det handlar om flödesskrivning. Så ämne och inställt sikte behövs inte. Men kanske att det underlättar?

Maria Engelwinge sa...

Jag hakar på! Tror jag;). Då kanske jag kan bli klar med något av mina romanprojekt iaf. Faktum är att jag skrev shotboken ungefär såhär. Bara skrev, skrev och skrev, och sedan redigerade jag, vilket tog ungefär lika lång tid som att skriva.
Kram!

nillas liv på pinnen sa...

Låter onekligen spännande för en långsamskrivare som jag. Och säkert lärorikt. VÄLDIGT mycket redigering skulle det förvisso bli sen...

Hanna Lans sa...

Om vi är flera som hakar på så kan vi peppa varandra. Jag tror jag tänker fokusera på barnboken jag har i huvudet och har börjat skriva på. Mitt andra vuxenmanus är ju klart och behöver bara (hahaha..!) redigeras. Barnboken kommer passa utmärkt för detta skrivsätt tror jag. Hoppas jag. :)

Duktiga Tjejen sa...

Jag passar, har redan min ide och början och den kräver en hem del research. Hur hinner folk skriva så mkt? Impad. Jag åker till jobbet vid 06 och är i bästa fall hemma igen typ 12 timmar senare, och då är jag glad om jag orkar röra på mig en timme, äta, läsa eller se på tv. Fasen oxå, jag vill ju skriva...

Mångmamma sa...

Jag behöver verkligen en deadline för att få ändan ur.
Mitt "vanliga" mångmammaliv tar så mycket plats och utrymme, att jag aldrig kommer till skott och verkligen, verkligen prioriterar skrivandet som inte är jobbrelaterat.
Mina krönikor är alltid på redaktionen i tid men mitt skönlitterära textknåpande kan ta hur lång tid som helst.
Jag ska försöka få ihop en krönikesamling, redigerad och klar före årets slut - det får nog räcka för min ambitionsnivå.
Med färre barn, djur och vedpinnar som måste in och ut genom dörren, skulle jag nog kunnat få till det - men det får vänta lite.

Hanna Lans sa...

Jag behöver ibland ha yttre påverkan som den här utmaningen verkar vara. För att inte gå och fila på manuskriptet inne i huvudet, utan faktiskt få ur det på papper. Att få ur sig 10.000 tecken på kort tid klarar jag, jag är en fena på att skriva maskin, däremot undrar jag hur axlarna och ryggen kommer må efter den månaden... Jag tror ändå att jag ska försöka vara med. Med barnboken som rasslar inne i hjärnan. Flödesskrivning på den tror jag kommer fugnera bra. Med lite magi och mystiska saker, så hinner inte min rationella vuxenhjärna lägga sig i och berätta att "det där faktiskt inte fungerar i verkligheten". ;)