tisdag 27 september 2011

Hur många dårar finns det?

Aftonbladet har en artikel om en man i Kina som slänger en hund i vattnet gång på gång. Såhär beskriver jag själv en sådan händelse i min bok:

... Hunden hamnar under vattnet och försöker förtvivlat simma bort från mannen. Lönlöst. Mannen tar upp hunden igen. Hon står som fastnaglad i stranden. Hon ser hur han en gång till slänger ut hunden i vattnet. Hunden rullas runt av vågorna. Utmattad nu. Hon känner vreden blossa upp inom sig. Mannen går fram emot hunden och tar upp den. Hon ser hur han tänker slänga ut hunden ytterligare en gång. Det är bara hon, mannen med hunden och Mannen så långt ögat kan nå. Och hunden. Hunden som hänger mer och mer med huvudet. Raseriet tar överhanden. Hon inser att hon inte kommer att hinna fram till mannen med hunden för att rädda den från ytterligare en halv drunkning. Eller hel. Hon knyter nävarna och skriker för fulla lungor att mannen ska let go of the dog. Mannen med hunden ser sig förvånat runtomkring. Han ser en galen blond liten kvinna med cerise hud som med häpnadsväckande röstresurser skriker åt honom. Galen. Hon känner hur hon fylls av urkraft när hon är på språng mot mannen med hunden.

Jag blir galen när försvarslösa djur och människor blir illa behandlade! Vad har gått fel i världen?

8 kommentarer:

Annika, Bokplantan sa...

Ja, man undrar varifrån sådana handlingar kommer. Vissa saknar spärrar, men vad är det för bakomliggande problem som får vissa att skada dem som verkligen inte kan ha gjort något ont?

Anneli Stålberg sa...

Ja usch, så fruktansvärt hemskt!

Trillingnöten sa...

Människor förvånar mig ofta. Den grymhet många kan visa mot varandra och andra oskyldiga varelser. Var kommer det ifrån? Varför? Livet är så vackert, varför förstöra?

Joanna Björkqvist sa...

Fruktansvärt... Obegripligt att folk kan göra så. Jag minns när jag läste det i din bok att jag häpnade redan då...

Emmas Bokhylla sa...

Manniskor ar vansinniga och ibland blir jag morkradd. Jag far ont i magen bara av att lasa artikeln, jag blir sa rasande over att det finns sadana manniskor.

Hanna Lans sa...

Så vill jag förklara det hela med att människan som gör såhär har vuxit upp utan bra förebilder. Men: Det är så oerhört många som har vuxit upp under vidriga omständigheter och ändå inte utvecklar sådana här sidor, så arv måste ha en stor del med det hela att göra också.

Vidrigt!

Duktiga Tjejen sa...

VARFÖR gör man sånna grejer?! Sadistiskt.

Hanna Lans sa...

Kvinna skulle gärna krypa in i en sådan där sjuk hjärna någon gång och få klarhet i varför beteendet finns. Då kanske kvinna också kan hitta en lösning?

(Gudars vad jobbigt det är att försöka avmanlifiera språket ...)