lördag 12 mars 2011

Misstag jag har begått som egenförläggare, del 3

Det här är egentligen ett misstag som jag tycker att jag är förlåten. Man kan inte tänka på allt. Men det är något som man kan ha i bakhuvudet inför publicering av en ny bok, eller för er som ännu inte tryckt upp er första. Vikten på boken. Min debutroman är 371 sidor lång. Den har en teckenstorlek om 12 punkter. Om jag hade varit lite smart, alternativt någon hade kunnat upplysa mig om detta, så skulle jag ha tryckt upp den i 11 punkter. Varför? Jo, beroende på vikten. De 371 sidorna ligger precis på 500g. Detta gör att portot inom Sverige på en bok blir 36 kr. Minsta lilla emballage och vikten går över 500g och portot blir då 48 kr per bok. Vissa beställare står själva för portot och har ett bra avtal med Posten, då spelar vikten mindre roll. Men till exempelvis Bibliotekstjänst, så står leverantören för portot. Leverantören är jag. Då är det inte roligt att inte kunna skicka fyra böcker i ett vadderat kuvert. För då överstiger leveransen de 2 kg som påsen tillåter. De vadderade kuverten är mest praktiska då böckerna inte skadas vid leverans, och också det mest prisvärda. Men det hade ju varit oerhört mycket mer prisvärt om jag hade kunnat skicka fyra böcker per kuvert. Som det är nu kan jag bara skicka tre som allra mest. När man skickar till en privat beställare så vill man (jag) gärna göra ett snyggare paket. Men ett porto om 48 kr per bok, det är inte rimligt. Så tyvärr, det blir supertråkiga kuvert till er som beställer av mig direkt. Man vill ju försöka hålla nere priserna.

Lesson learned: Tänk på bokens vikt om du är egenutgivare.

2 kommentarer:

Carita sa...

Känner igen mig i allt du skriver. Jag har ju nu två bokbarn. Min första var 327 sidor tjock och med ganska liten punktstorlek skriven. Så här med facit i hand borde jag ha strukit en femtedel av innehållet, tycker jag själv. Men många läsare har sagt att böcker FÅR vara tjocka, och så hänvisar de till en del utländska kärleksromaner som går på 900 sidor :-)

Men visst, att vara egenförläggare är ett ganska krävande fritidsjobb. Packa, föra till posten, betala, föra bok över allt det m.m. Men nog en ganska kär sysseslsättning också.

Kul att läsa om dina erfarenheter här. Man lär sig av varandra.

Desirée sa...

Tack för tipset - ska tänka på det! å ser framemot att sätta tänderna i din bok :)