Sitter med sonens läxa och vet inte om jag ska skratta eller gråta. Han har alltid haft problem med läsningen och har ännu inte fyllt tio år. Det är rent ut sagt j-ligt svårt att motivera honom att läsa och de gånger vi inte bli ovänner under läxläsningen är lätträknade. Läxan denna vecka handlar om oktober. Kan man tycka är logiskt eftersom månaden oktober startar imorgon. Vad som inte är logiskt för mig, inte någonstans faktiskt, det är hur man tänker när alla ska läsa följande text:
Humledrottningar som bär på sperma och Hin Onde som rider en om natten om man ätit hästkött? Tungvrickarord som jag inte ser någon som helst användning för "murgrönsblommorna" och svensk historia som lätt l ä t t hade kunnat läsas om i en mer lustfylld text. Vilken text är lustfylld då? kanske ni frågar. Då svarar jag: Den man valt själv.
Ett barn som redan har lässvårigheter ska uppmuntras till fortsatt lärande, till att känna lust inför lärandet, att få sin vetgirighet att växa. Jag sliter mitt hår och känner att jag nu på sonens fjärde skolår börjar tappa orken. När ska denna skola sluta kopiera papper från 60-talet och inse att det är 2000-tal?
13 kommentarer:
Håller helt med dig, detta är absolut ingen text jag själv skulle fått tanken att servera mina barn, inte före så där 15 års ålder, om ens då... Nåt att ta upp på föräldramöte!
Kan du göra något åt det? Vad säger dem andra?
Helstolligt!!
Pappan
Astrid: Skönt att höra att jag inte är ensam om att reagera.
Sofie: Jag har varit en "jobbig" mamma i fyra år, jag vet inte hur mycket ork jag har kvar ...
Pappan: Helstolligt var ordet!
De är inte riktigt k l o k a!!!! Läste att Nygårdsskolan ligger på 10:e plats vad gäller meritvärde för de elever som lämnade nian våren -13.
Vem månnetro är det som gillar att kopiera?
Inte ens jag orkar läsa den texten!
På mina 12-åringars skola har de (alla i åk 6) läsläxa just nu: valfri bok, läsa 20 min/dag (3-4 dgr/v). Kanonbra läxa som vi inte behöver tjata på dem att göra.
Herregud! Håller med ovan! Hoppas du kan ta upp detta...
Min dotter går i fyran och de väljer själva de böcker de vill läsa. Ibland läser dock klassen en gemensam bok. Det har hittills mest varit detektivhistorier, sådant som många barn i den här åldern är intresserade av.
Så det gör mig ont att din son och resten av hans klass ska behöva stöta på onödiga trösklar i läsningen. Att det man ska läsa är intressant (och inte allt för svårt) är ju en förutsättning!
Hoppas ett mirakel sker så att en riktig bladvändare är med hem nästa gång.
/Freja
mamman: Var 10e plats bra eller dåligt? Vad var det för lista?
Agneta: Jag läste den högt för honom för att han i alla fall skulle ha hört texten innan han själv försökte läsa (vi har kommit på att det går bättre då) och jag satte liksom i halsen och stakade mig för att jag hade svårt med både intonation och alla R. Och jag har aldrigaldrig haft problem med läsningen.
Anna: Ska se vad jag orkar. Jag brukar vara ganska ensam i min upprördhet. Ofta känns det som om folk inte vill bråka med skolorna/ha en dialog med skolorna, för att de försöker förtränga sin egen skolgång. Men det främjar ju ingen utveckling.
Freja: Tack för omtanken! Ja, en detektivroman hade helt klart varit bättre. Men OM man nu måste läsa texter om Sverige och vår historia vad gäller skörd och slakt, då borde det verkligen finnas andra böcker att läsa. Eller i alla fall kopiera upp. Suck.
vilken tråkig text. Dum lärare
vilken tråkig text. Dum lärare
I tisdagens GP 1/10 stod det om Göteborgs bästa o sämsta skolor. Nygårdsskolan 4-9 kom på 10:e plats o Waldorfskolan Grenkvist på nr 72! Finns på siris.skolverket.se
Anonym: Jag vet inte om han är dum, men otidsenlig är han ju definitivt.
mamman: Aha, men det låter ju ändå ganska positivt.
Skicka en kommentar