lördag 22 januari 2011

Nigger?

Innan sonen ska somna så läser jag högt för honom. Vi har gått igenom alla Nelly Rapp och alla LasseMajas detektivbyrå. Jag slog därför till när jag såg att Ica sålde Tsatsiki och morsan för en billig peng. Jag tänkte att den har jag nog hört gott om. Jag märkte ganska snabbt att den ju inte var helt modern, och tittade på årtalet då den gavs ut. 1995. Inte så himla gammal ändå. I ett kapitel spelar några barn "Nigger" på skolgården... Ingen förklaring till spelet. Boken utspelar sig i Stockholmsområdet och jag undrar om detta var ett spel som alla kände till där? Här i Göteborg kan jag inte påminna mig om att jag någonsin hört det om ett spel. Vad gick/går det ut på? Är det verkligen DET ordet nigger som menas? Man läser titt som tätt om ord som är obsoleta och som inte längre är comme il faut att säga. Ordet neger är ett av dessa. Men nigger? Det har aldrig, a l d r i g, varit ok att säga. Fattar jag fel när jag läser i boken? Jag blev upprörd in i själen. Till och med så mycket att jag blev lite förvånad. Så mycket att jag var tvungen att skriva ett inlägg om saken.

6 kommentarer:

NEWYORKMAMMAN sa...

Måste undersökas. Eller, jag väntar med spänning på att DU undersöker, jag har inte tid;-). Men det är intressant, och upprörande, det är det.

Hanna Lans sa...

Tydligen är det den leken/spelet som vi i Gbg kallade för "Kungen", dvs den där man ritade upp fyra rutor och slog med handen på en tennisboll. Men "Nigger" det har jag aldrig hört det kallas och det är certainly not ok att öht ha kallats för det.

NEWYORKMAMMAN sa...

King Out, Ruta Bengt Boll, men varför "Nigger"...hittar ingen rimlig förklaring. Se, det där hade jag ju inte tid att googla! Nu ska jag steka pannkakor.

Anonym sa...

Okej....håller iofs med...men hur upprörd (@in i själen") går det att bli???? :)

Var väl bare pojklek i ett vitt samhälle, sånt händer, sen växer man det av sig

Hanna Lans sa...

Anonym: Jag har bott i USA och let me tell ya, ordet är inteinteinte ok, även om det är en lek i ett vitt samhälle.

Anonym sa...

På 60-talet spelade vi N-spelet på skolgården med en tennisboll. Då var det en ruta, ca 3x3 meter. Den delades i två delar med en liten servruta mitt på mittlinjen. Detta var alltså för 55 år sedan!!! Utvecklades senare till 4 rutor och döptes om till King. Det var en positiv utveckling på båda hållen, eller hur!